Skocz do linków, Skocz do treści

Panel o społecznościach – notatki

14 grudnia 2006 0:17. Autor: Robert Drózd. 3 komentarze

Kilka rzeczy zapamiętanych z panelu dyskusyjnego o społecznościach internetowych, który odbył się kilka dni temu podczas konferencji SAI: Społeczne aspekty internetu 2006.

Brali udział: Tomasz Bienias (czyli tebe, Gazeta.pl), Zbigniew Braniecki (czyli gandalf, mozilla.org), Łukasz Budkiewicz (Reggaenet.pl), Michał Klar (Allegro.pl).

Społeczność użytkowników Firefoksa:

  • Początkowo ludzie zarządzający projektem nie chcieli społeczności; Netscape uwolnił kod – fajnie, po co przeszkadzać programistom?
  • Użytkownicy zorganizowali się sami.
  • Dopiero 2004 – pierwsza akcja Spread Firefox inspirowana przez centralę.
  • System zgłaszania błędów – Bugzilla – bardzo demokratyczny, każdy ma tam podobne uprawnienia; obawy czy tysiące ludzi jej nie zaleją.
  • Pierwsze zorganizowane wystąpienie społeczności: protest przeciw zmianie skórki w Fx1.0.
  • Reklama Firefoxa w New York Times – planowano, że zbiórka pieniędzy zajmie 2 miesiące, zajęła 9 dni.
  • Dopiero teraz fundacja Mozilli myśli nad narzędziami dla społeczności.

Mozilla i fenomen małych krajów

  • Ludziom z krajów takich jak Armenia wystarczy zasponsorować serwer, a dalej już sami to pociągną.
  • Nikt nie wiedział o tym co się dzieje w Finlandii, poza tym że liczba użytkowników przeglądarki rosła. Pewnego dnia okazało się, że jest tam dobrze zorganizowana społeczność, która się wcale nie ujawniała.
  • Większość marketingu Mozilli ma miejsce w USA: tam jednak zasięg Firefoksa wynosi 12%, w Polsce, Słowenii, Finlandii – powyżej 30%.

Allegro:

  • Rewolucja dla małych miejscowości, dostępne towary których wcześniej tam nie było.
  • Obecnie 2/3 użytkowników Allegro preferuje „kup teraz”, nie interesuje ich licytacja – taka zmiana postawy była zaskoczeniem dla twórców serwisu.
  • Ważna rola corocznych spotkań z użytkownikami Allegro. Ważna też dla pracowników serwisu. Bo jest to szansa, by wreszcie tych „normalnych” użytkowników (na których prowizjach opiera się ten biznes) zobaczyć! Wielu pracowników przez większość czasu męczy się ze szkodnikami.

Parę zasad dla społeczności?

  • „Po pierwsze nie przeszkadzać”. Nie wydawać ludziom poleceń, bo nie posłuchają. Społeczność robi co chce. Przykład to „kręgi zbożowe” z logiem Firefoksa. Najpierw zrobili, potem dopiero wezwali centralę i dziennikarzy.
  • „Niczemu się nie dziw” i „akceptuj wszystko”. Jakiś czas temu afera z logiem Firefoxa, którą jakaś grupa rozsprayowała po Gdańsku. Polacy się przerazili (wandalizm, zły PR, ewentualne pozwy) i wyciszyli sprawę. Z kolei centrala zareagowała zachwytem.
  • Trzeba umieć „przetwarzać złą energię w dobrą”. Kłótnia paru osób na reggaenet o zrywanie naklejek skończyła się pomysłem imprez z cyklu „Sound Clash”
  • Problemem jest usuwanie troli, gdyż podchodzi pod oskarżenia o „kasowanie krytyki”.
  • Świetnie sprawdza się społeczna moderacja (gazeta.pl) – wiele osób lubi „grać w RPG w roli policjanta”.

Problemy zmian w serwisach

  • Kłopot z bezstronną oceną opinii użytkowników. Kiedy krzyczą, kiedy mają rację?
    • To jeszcze od siebie dodam, że to też problem użyteczności. Jeśli ktoś narzeka że „nie można nic znaleźć”, kiedy to świadczy o interfejsie, a kiedy o emocjach? „Don’t listen to users”, pamiętajmy zalecenie Nielsena.
  • Groźniejsi dla społeczności są nie ci użytkownicy, którzy się wykłócają, a ci, którzy po cichu rezygnują.
  • Możliwe są otwarte bunty społeczności, jak np. gdy Gazeta przeniosła forum motocyklistów z innego systemu na swój portal, ci się obrazili i poszli sobie w siną dal.
  • Niektóre poważne zmiany trzeba wprowadzać stopniowo – gazeta.pl szykuje takie i już się boją. Ale z drugiej strony nowa edycja blox.pl od razu okazała się sukcesem.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Polski Blogger

    Odkryłem ostatnio goldenline i zauważyłem, że ta 'społeczność’ zmieniła moje zdanie o serwisach społecznościowych. Daleko takiemu gronu do tego serwisu – inni ludzie inny poziom… m.in. brak troli etc.

  2. Riddle

    Finlandia? to typowe dla ludzi, którzy sąsiadów mają po 20km od domu. ;-) Zero uszczypliwości, tacy są. :P

  3. Robert Drózd

    Finlandia ma też chyba to do siebie, że gdy przez pół roku masz ciemno za oknem, to jakoś chce się bardziej patrzeć w monitor. Choć mnie w Warszawie i w grudniu zaokienna szarówka doprowadza do skrajnej depresji.

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.