750 tysięcy Polaków używa Adblocka
Ilu ludzi blokuje reklamy? Nie wiedziałem że istnieją takie statystyki. Na stronie z wtyczkami do Firefoksa znajdziemy jednak zestaw statystyk Adblock Plus.
Dowiemy się z niego, że wtyczka została pobrana 101 milionów razy, a wczoraj używało jej 12,5 miliona osób na całym świecie. Jak to liczą? Wtyczka raz dziennie „odpytuje” serwer o aktualizacje i właśnie te „zapytania” są zliczane.
Najciekawsze jednak jest, gdy klikniemy w „Summary” i wybierzemy opcję „Locale”. To nam powie, z jakich wersji językowych Adblocka ludzie korzystają:
Ta liczba mnie bardzo zaskoczyła. 750 tysięcy Polaków używa codziennie wtyczki Adblock Plus!
Choć pamiętajmy, że są czynniki, które tę liczbę zmieniają:
- (+) podane statystyki dotyczą tylko Firefoksa, zaś Adblock Plus działa na innych przeglądarkach, np. Safari i Chrome.
- (+) są pewnie Polacy, którzy używają angielskiej wersji Firefoksa i tak samo są klasyfikowani.
- (-) z drugiej strony – tak jak przy wyliczeniach Unique Users – jedna osoba może mieć wiele Firefoksów (na kilku komputerach) i być parokrotnie zliczana.
Nie są to jacyś okazjonalni użytkownicy. To ludzie, którzy przebywają w sieci codziennie. Z niższych statystyk dla weekendu (27-28 Nov) wynika, że część blokuje reklamy w pracy.
Zburzony jest zatem mit, że reklamy blokuje tylko garstka „zaawansowanych internautów”, że normalny człowiek narzeka, ale przyzwyczaja się i nic nie robi.
Co na to polscy wydawcy reklam? Dalej będą ładowali na jedną stronę po dziesięć form reklamowych, w tym koniecznie trzy z animacją, a mimo to płakali, że z reklamy nie da się wyżyć? 750 tysięcy użytkowników Internetu w Polsce ma to gdzieś.
PS. podziękowania: Tomek Laberschek, który podrzucił link w dyskusji na FB.
Podobne artykuły:
Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
- Kolejna wtyczka El Monito
- Zamknij reklamę. I już!
- Przepisy batem na niechciane reklamy?
- El Monito w panelu Google Analytics
- Panel o społecznościach – notatki
Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.
Komentarze czytelników
Komentarze z innych blogów
- Tweets that mention 750 tysięcy Polaków używa Adblocka : WebAudit Blog -- Topsy.com
[…] This post was mentioned on Twitter by 10przykazan.com, Damian Kowalczyk. Damian Kowalczyk said: Reklamy internetowe można blokować. Z tej ?wtyczki? w Firefoxie korzysta ponad 750 tys. Polaków. To że reklamy… http://fb.me/vwNR6UkF […]
- 750 tysięcy Polaków używa Adblocka : WebAudit Blog
[…] 750 tysięcy Polaków używa Adblocka : WebAudit Blog. […]
- Notatnik zapisywany wieczorami
Etyka AdBlocka…
Ni stąd ni zowąd ponownie rozpętała się dyskusja dotycząca etycznej strony blokowania reklam (sam trafiłem na nią zauważając nagłą ożywioną rozmowę na buzzie). No, jak to jest – czy adblockując reklamy jestem uczciwy, czy nie? Modele biznesowe Jak świa…
- Podsumowanie roku 2010 – rok User Experience? : WebAudit Blog
[…] 750 tysięcy Polaków używa Adblocka […]
- AdBlock – moje 3 grosze w temacie « Skuteczny e-marketing
[…] w Polsce blokuje wyświetlanie reklam online. I bardzo szybko dowiedziałem się, że jest to ok. 750,000 internautów dziennie. Mówiąc szczerze liczba bardzo […]
3 grudnia 2010 00:03
Warto też pamiętać, że ~9% polskich internautów używa Opery, która blokowanie reklam ma wbudowane i bardzo łatwe do opanowania nawet przez laika.
3 grudnia 2010 09:02
Genialne. Nie wiedziałem w ogóle, że takie staty są robione. Bardzo fajne.
Aczkolwiek znając mentalność marketingowców stawiam, że jeszcze długo nie zmienią podejścia. Tak samo jak do mailingu. W Polsce ciągle śle się taki mailing, że aż człowiekowi nóż w kieszeni się otwiera :) Byleby więcej, byleby szybciej, byleby nie pozwolić na wypisanie się itd.
3 grudnia 2010 10:54
Pamietajmy, że nie wszyscy lubią polskie tłumaczenia, więc nie tylko locale pl a rowniez en.
3 grudnia 2010 12:02
Jako użytkownik Opery również napomnę, że nie jest obca mi opcja „Zablokuj zawartość…” :-)
3 grudnia 2010 19:47
Tylko że marketingowcy – ci najwięksi niestety nie zaglądają na webaudit… :(
8 grudnia 2010 00:12
Ta wartosc tez jest zanizona. Ja mam wylaczone sprawdzanie aktualizacji, wiec nie jestem „zliczany”. Dodatkowo uzywam wersji en.
Mysle, ze w takiej sytuacji (po dodaniu obu czynnikow0 mozna liczyc, ze jest ponad milion uzytkownikow korzystajacyh z Adblocka.
8 grudnia 2010 05:01
Do tego należy dodać flash-blocka.
8 grudnia 2010 10:44
Fajnie, ja też korzystam z wersji en.
Ostatnio ostro się zdziwiłem ile syfu jest w necie jak korzystałem u kumpla z ff bez adblock’a.
Sam jestem „zaawansowanym” użytkownikiem, ale wszystkim zawsze polecam/instaluję adblocka, gdy jest taka okazja. Po co generować zbędny ruch w sieci dając zarobić przy tym kretynom, którzy nie wiedzą, co to dobra reklama.
Co raz częściej, teraz widać komunikaty proszące o wyłączanie reklam, ale przy poziomie i agresywności tego spamu nie ma takiej opcji.
Gratulacje dla twórców i pomysłodawców.
8 grudnia 2010 13:32
Ja oczywiście korzystam z adblocka. Odnośnie opery… nie przekonam sie co do tej przeglądarki dopóki nie bedzie miała wbudowanego mechanizmu/lub dobrze działającej nakładki która automatycznie będzie blokowała reklamy
8 grudnia 2010 15:15
Niestety ale przy niektórych stronach ten plugin jest niezbędny gdyż w innym przypadku nie widać najważniejszej treści. Strony które nie prowadzą 'agresywnej’ polityki reklamowej mam dodane do wyjątków i pozwalam im zarobić.
8 grudnia 2010 15:48
Również dzięki za wskazanie tych statystyk, 750 tyś. to całkiem sporo, jednak to nic nam nie mówi, ile użytkowników na naszej stronie ma zainstalowane blokowanie nie tylko reklam, ale też np. statystyk Google. Myślę, że liczby mogą się sporo różnić, dla różnych grup stron.
Tomasz Topa kiedyś pisał http://tomasz.topa.pl/ilu-was-tu-jest-z-adblockiem-garsc-statystyk.html , że u niego osoby z zainstalowanym Adblokiem okazały się potencjalnie bardziej wartościowymi użytkownikami.
8 grudnia 2010 18:59
Proszę wziąć również pod uwagę iż wielu użytkowników blokuje niechciane treści No Script’em ;) Niestety nie potrafię znaleźć danych statystycznych dot aktualizacji.
https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/722/
10 grudnia 2010 03:45
Dla mnie, jako e-marketera, ta liczba jest mocno szokująca – oznacza ona, że naprawdę spora część aktywnych internautów jest zniechęcona do reklamy display.
To poważne ostrzeżenie dla polskiej branży interaktywnej, że najwyższy czas wdrażać dobre wzorce – czyli podejście „pull”, a nie „push”
http://mirekpolyniak.wordpress.com/2009/03/02/internet-to-medium-pull/
10 grudnia 2010 07:55
NoScript niestety nie ma udostępnionych statystyk, ale Flashblock ma: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/statistics/addon/433 – według nich używa go 38tys osób z Polski, czyli już mniej.
15 grudnia 2010 23:02
Warto zauważyć, że statystyki są podane na podstawie Locale (języka przeglądarki/wtyczki), a nie lokalizacji. Ja mam po amerykańsku, wiele osób też tak ma (albo po brytyjsku). W drugą stronę (Amerykanin z polską przeglądarką) raczej rzadko. Czyli stwierdzenie „750 tysięcy Polaków” jest nieprecyzyjne, bo może być ich o wiele więcej.
23 grudnia 2010 16:01
Używam adblocka, ale nie mam żadnej listy zasubskrybowanej, dodaje wszystko ręcznie i to tylko te na prawdę nachalne reklamy, reszta niech sobie zostanie :)
28 grudnia 2010 19:13
Inną wtopą w branży jest social media, marketerzy wydają od groma na to kasy a potem dostają stronkę na które jest malutka liczba fanów, która po tygodniu przestaje być aktywna. Ale czemu tu się dziwić jak większość agencji w Polsce zanudza swoich czytelników nudnymi postami. „A Wam jak minął weekend?” „A Wam jak minął weekend?””A Wam jak minął weekend?””A Wam jak minął weekend?””A Wam jak minął weekend?””A Wam jak minął weekend?””A Wam jak minął weekend?” i tak na 100 stron…
29 grudnia 2010 14:51
marketerzy już niedługo pobiegną do swoich informatyków z pytaniem jak rozwiązać ten „problem”. A rozwiązanie jest bardzo łatwe.
Prawda jest taka, że bez predefiniowanych filtrów 99% użytkowników nie umiałoby sobie poradzić z obsługą adblocka – blokowaliby albo za mało (konkretny pojedynczy banner) albo za dużo – całą witrynę.
Należy więc uczynić predefinowane filtry bezuzytecznymi. Do tego wystarczy:
1) zacząć serwowować reklamy ze swojej domeny zamiast z domen firm adsreverowych – na przyklad delegacja hosta www67.nk.pl na serwery tradedoublera czy doubleclika
2) z adresów url skryptów serwujących reklamy usunąć ciągi znaków popularne w filtrach – ads, banner, 750×100 itd.
27 czerwca 2012 20:03
W mordę, nie wiedziałem, że tyle ludzi blokuje reklamy, a to dane z 2010 roku!