Skocz do linków, Skocz do treści

Polish IA Summit 2012 – udało się! Moje notatki i zdjęcia

23 kwietnia 2012 19:14. Autor: Robert Drózd. 2 komentarze

W paru artykułach zapowiadałem tutaj konferencję Polish IA Summit 2012. Teraz trzeba ją podsumować. Jednym zdaniem – ponownie się udało! Doskonałe wydarzenie, po którym zostaje wiele notatek, kontaktów i wrażeń.

Najpierw ogólnie o samej konferencji:

  • Poziom wystąpień naprawdę wysoki. Pierwszego dnia można się było przyczepić może do dwóch, ale drugiego było już wszystko idealnie. Mieszanka: praktycy i naukowcy była całkiem udana.
  • Organizacyjnie było całkiem dobrze, udało się zapanować nad sporym tłumem uczestników. Na sali trochę kiepska wentylacja, no i bardzo niewygodne krzesła, przez co po dwóch dniach czułem się jakbym przez ten czas jeździł na rowerze. :-)
  • Trochę jednak za dużo wystąpień. 30 prezentacji przez 2 dni to ogromna porcja wiedzy. Parę osób ewidentnie nie mogło się wyrobić w 25-30 minutach i widać, że by rozwinęli skrzydła przy 50-60 minutach. Trochę mało przerw, przez co niektórzy (w tym ja) żeby trochę odetchnąć odpuszczali niektóre wystąpienia. Organizatorzy są tego świadomi, w przyszłym roku być może będą aż 3 dni, albo podział na dwie ścieżki. Wolałbym to pierwsze, zawsze mam problem z wyborem na co pójść… :-)

Dodam, że zgłoszenie wysłał też trzyosobowy zespół projektowy autotrader.pl, w którego skład wchodziłem. Nie załapaliśmy się, podobnie jak kilkadziesiąt innych zgłoszeń, ale w sumie dobrze, bo mogłem się skupić na oglądaniu wystąpień, zamiast denerwować przed swoim. :-)

Przegląd notatek

Konferencję otworzył Marc Hassenzahl, który opowiedział o „experience design”.

  • Doświadczenia pozwalają nam zdefiniować siebie i przynieść sens do naszego życia.
  • Experience Design to emocje zamiast funkcjonalności i doświadczenia zamiast produktów.
  • Facebook wygrał, bo jest świetnym narzędziem do zbierania, edytowania (!) i dzielenia się doświadczeniami.
  • Za wszelkimi doświadczeniami stoją potrzeby takie jak autonomia, kompetencja, stymulacja, popularność, bezpieczeństwo. Trzeba umieć je określić.
  • Jak mogą się komunikować 12-letni chłopcy? Może przy pomocy elektronicznych poduszek, które przekazują drgania? :-)
  • Jak z wycieczki za miasto w parę samochodów zrobić doświadczenie? Dać możliwość komunikowania się głosowego między tymi samochodami i wspólną nawigację!

Adam Płona, jeden z twórców serwisu NaTemat.pl, tłumaczył założenia stojące za tym projektem.

  • Zdecydowano się na ruch całkowicie nietypowy dla polskich portali, mianowicie – nie uznano za konieczne generowania odsłon za wszelką cenę. Zrezygnowano też z reklamowego modelu CPM, który taką inflację odsłon wymusza. Czym to się kończy, można zobaczyć na popularnych portalach, które celują w podziałach najmniejszych artykułów na 15 części.
  • W NaTemat.pl głównym miernikiem jest czas na stronie.
  • Cytat: Odwaga to nie naiwność, a zasady, które się łamie trzeba dobrze znać

Iga Mościchowska oraz Barbara Rogoś opowiedziały o testach użyteczności z dziećmi.

  • Zachowania dzieci są ekstremalne – są szczere aż do bólu, a nieśmiałe dziecko nie odezwie się ani słowem
  • Liczy się aranżacja laboratorium. Ważne jest usunięcie wszelkich potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów (mrożąca krew w żyłach historia z niszczarką), ale nawet takich które dzieci mogą rozpraszać (lustro weneckie). Musi być poczekalnia przystosowana do dzieci, bo co, jeśli poprzednie badanie się przedłuży, albo badany przyjdzie z bratem.
  • Koniecznie trzeba upewniać się czy dzieci rozumieją słownictwo z aplikacji – np. jedna z dziewczynek nie chciała użyć opcji „edytuj”, bo sądziła, że oznacza to „zlikwiduj”.
  • Warto się skontaktować z rodzicami następnego dnia – czego dzieci nie opowiedziały na teście, to opowiedzą rodzicom.

Agata Rączewska i Rafał Kocielnik zbadali to czy wizualne dopracowanie prototypów hi-fi oraz lo-fi (opisywałem kiedyś różnice w przypadku makiet) ma praktyczne znaczenie.

  • Okazało się, że prototypy nie różnią się w takich kwestiach jak liczba komentarzy od użytkowników, liczba znalezionych błędów, czy ocena pod względem estetyki.
  • Badanie dotyczyło prototypów video, która to forma sama w sobie jest „hi-fi”, tak więc nie przenosiłbym tych wniosków na wszystkie prototypy.
  • Na blogu jednego z badaczy można zobaczyć filmy. Sam temat był oryginalny – jak zaangażować pracowników biurowca w „zdrowe zachowania”, którym będzie korzystanie ze schodów, a nie z windy?

„Multiplayer UX Design” to prezentacja Marcina Tredera z UX Pin:

  • Dobry gracz w UX jest jak John Stockton z Utach Jazz – dzięki jego wygrywa się mecze.
  • Praca UX Designera to „tworzenie produktów dzięki wiedzy o umyśle”. Tutaj ja dodam, że skojarzyło mi się to ze świetną książką Jeffa Johnsona, Designing with Mind in Mind.
  • Zasada: projektant nigdy nie opuszcza projektu.
  • Produkt z dobrym UX: spełnia cele biznesowe, zmienia zachowanie i uzależnia.
  • Cytat: I’m not a wireframer!

Agnieszka Szóstek opowiedziała o swojej perspektywie na nauczanie UX:

  • Jak to jest, że firmy na świecie biją się o absolwentów uczelni artystycznych, a w Polsce 70% absolwentów tych uczelni nie ma pracy w zawodzie? Odpowiedź Agi: uczelnie kształcą koneserów sztuki, a nie projektantów.
  • Na studiach, które obecnie prowadzi czyli School of Form są 4 główne kierunki (Industrial, Communication, Fashion, Domestic), ale pierwszy rok poświęcony jest na zapoznanie się ze wszystkimi. Co się okazuje? Na początku większość studentów chciała uczyć się projektowania mody – po pierwszym roku każdy znalazł swoją niszę i okazało się, że wybierali zupełnie inne kierunki.
  • Cytat: Jeśli coś jest nowym problemem – może wymagać nowego podejścia. Stary problem – takiego podejścia wymaga.

Wiesiek Kotecki pokazał różne formy na uruchomienie myślenia wizualnego w projektowaniu.

  • Podał przykład znanego „Business Model Canvas”, który można przenieść na myślenie o UX.
  • Inny przykład komunikacji to UX Canvas – dla znających portugalski.

Piotr Król i Małgorzata Wachniewicz opowiedzieli o serwisie „Na żywo” z gazeta.pl, dzieląc się też uwagami na temat projektowania w korporacji:

  • Warto się skupić nie na „przeciętnych użytkownikach” (którzy jak wiadomo nie istnieją), ale na power userach – to jest grupa startowa, która napędza produkt.
  • Kluczowa jest komunikacja między ludźmi z różnych działów firmy, którzy w korporacji mogą nawet nie wiedzieć jak wyglądają i to nie jest dobre.
  • Cytat: Na piwo warto iść na początku, a nie na końcu projektu.

Milan Guenther opowiadał o „Strategy Experience Design”:

  • Niestety nie byłem na całej prezentacji, ale są slajdy
  • Problemem wielu firm są projekty będące następstwem jakiś trendów, ale nie rozwiązujące żadnego problemu (chcemy zrobić aplikację mobilną, ale nie wiemy po co!)

Maciek Lipiec przedstawił najważniejsze trendy w dzisiejszym UX:

  • Service design – coraz bardziej posunięta „serwisyzacja” produktów, czyli zmiana w usługi. Przykładowo Amazon, który nie sprzedaje samych e-booków, a raczej usługę ich dostarczania i doświadczenia w różnych środowiskach.
  • Cross-channel design – konieczność spójności w ramach całego systemu. Błąd powtórzony w jednym kanale może się zemścić gdzie indziej, przykładowo ikony w Centrum Nauki Kopernik – niezrozumiałe w jednym kontekście będą problemem także w innych.
  • Information shadows – czyli informacje powiązane z „mądrymi obiektami” jak je określa Mike Kuniawski w książce „Smart Things”. Są to np. kody QR czy RFID.
  • Ubiquitous computing (ubicomp) – upowszechnienie komputerów, które trafiają do przedmiotów codziennego użytku. To już się dzieje. Polacy posiadają 51 milionów kart SIM, a podobno 40% telefonów (nowych?) to smartfony. Bliska jest przyszłość w której opakowanie po lekarstwach zamawiać będzie za nas nowe opakowanie.
  • Cytat: web designers should become designers (Don Norman)

Konferencję zakończył Jeff Parks, który w inspirującej przemowie stwierdził, że jako projektanci musimy przekraczać granice geografii, polityki i kultury, a jednocześnie pamiętać o tym, jak różni wszyscy jesteśmy.

Podsumowując – były to doskonale spędzone dwa dni. Żałuję, że z niewyspania nie mogłem uczestniczyć w after-party pierwszego dnia (gdy musiałem się urwać pod koniec), za to spotkanie w mniejszym gronie wyszło dnia następnego. :-) Warto wybrać się za rok. Ponieważ tematyka „architektury informacji” nie do końca już odpowiadała wszystkim wystąpieniom, w przyszłym roku będziemy mieli UX POLAND.

Galeria

Parę zdjęć z drugiego dnia:

Wszystkie zdjęcia umieściłem na Facebooku oraz na Google+. Polecam też zdjęcia Kasi Krusiec.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Adam

    Było case study z nowej wersji WP? Jakieś ciekawostki? :)

Komentarze z innych blogów

  1. UX Poland 2013 – relacja i notatki z wystąpień : WebAudit Blog

    […] organizacja wykładów – organizatorzy uwzględnili tutaj m.in. moje uwagi sprzed roku i wprowadzili dłuższe przerwy między wystąpieniami, część z nich odbywała się […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.