Prezentacja o Analytics z World Usability Day Tour 2009
Dziś odbyło się warszawskie spotkanie z okazji World Usability Day Tour 2009. W Auli głównej PJWSTK, tam gdzie odbywa się też Kansei przez 4 godziny płynęły różne opowiadania o użyteczności.
Ja miałem mówić o „Magii Google Analytics”. Temat enigmatyczny i chyba zawiodłem trochę ludzi spodziewających się sztuczek, bo było dość nudno o prawidłowym korzystaniu z Analyticsa. Prezentacja poniżej:
Główne tezy mojej prezentacji to:
- Korzystanie z Analytics wymaga przygotowania. Trzeba ustawić odpowiednie segmenty, cele, filtry – tego się nie da zrobić później.
- Segmenty to podstawowe narzędzie przy analizie. Dopóki patrzymy na cały serwis, widzimy las, a nie widzimy które drzewo toczą korniki. Musimy podzielić naszych użytkowników np. według sytuacji w której się znajdują, np. „power userzy”, bardzo lojalni, lojalni ale wciąż niezarejestrowani itd. Analytics ma 3 metody na segmentację: wbudowane segmenty, możliwość tworzenia własnych segmentów – oraz najmocniejszą możliwość tworzenia osobnych profili w oparciu o segmenty przesłane do Analytics jako zmienne.
- Do każdego segmentu trzeba wybrać sensowne metryki. Metryki są sensowne, gdy odpowiadają same w sobie na pytania biznesowe i gdy ich zmiana da się od razu zinterpretować.
Dwa linki ze szczegółami technicznymi:
- Jak tworzyć segmenty zaawansowane w Analytics Help.
- Na czym polega ustawianie zmiennych, w których możemy np. przechować informacje o segmencie, do którego należy użytkownik, np. „Klient”. To warto, aby poczytali nawet zaawansowani użytkownicy GA – kilka dni temu zmienił się całkowicie system zmiennych. Zamiast jednej zmiennej, którą ustawialiśmy przez _setVar – mamy teraz dowolną ilość zmiennych i nową metodę _setCustomVar.
Przykładowy kod ustawiający zmienną (wstawiamy go gdziekolwiek w kodzie, po załadowaniu skryptu GA) będzie taki:
pageTracker._setCustomVar(
1, // Zmienna numer #1 (nowy parametr)
"Typ", // Nazwa zmiennej
"Klient", // Wartość zmiennej
1 // Zasięg zmiennej (nowy parametr - 1 to użytkownik, 2 to sesja, 3 to strona)
);
Temat segmentacji jest na tyle ciekawy, że na pewno jeszcze o nim napiszę.
O samej imprezie: kilka ciekawych prezentacji – szczególnie Pawła Haltofa o badaniu serwisów społecznościowych i Patryka Grzeszczuka o interfejsach gier i tym, jak podobne jest ich tworzenie do „normalnych interfejsów”. Koleżanki z Gemiusa w skondensowanej formie przestawiły problemy polskich banków online (a przy okazji wszyscy się dowiedzieli ile kosztuje w Gemiusie badanie użyteczności :). Po mnie mówił jeszcze o projektowaniu dla urządzeń mobilnych Marcin Szuba – najważniejsza myśl: „mobilize, not minimize”. Wcześniej z Ewą powiedzieliśmy też o klubach użytecznej książki i rozdaliśmy trochę ulotek. :-) Może nie była to najlepsza pod słońcem konferencja o użyteczności, ale przez te 4 godziny nie nudziłem się.
Uzupełnienie: są już nagrania z mojego wystąpienia oraz innych.
Podobne artykuły:
Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
- Analiza świeżości odwiedzin w Google Analytics
- Nagrania z World Usability Day 2009
- O tym jak zły kod Analytics może kosztować grube pieniądze
- Analiza lojalności na przykładzie z Analytics
- 5 powodów, aby pokochać Google Analytics
Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.
Komentarze czytelników
Komentarze z innych blogów
- World Usability Day Tour de Pologne’09 – Wrocław « Skuteczny e-marketing
[…] zainteresowanych tematem użyteczności polecam relację z warszawskiej edycji WUD i świetną prezentację “Magia Google Analytics”, których autorem jest Robert […]
- I jeszcze jedna prezentacja z WUD : WebAudit Blog
[…] Relacje, Użyteczność Bez komentarzy ? Autor: Robert Drózd Zanim w poprzedni wtorek zacząłem mówić o Analytics, wspólnie z Ewą Liszcz opowiedzieliśmy o Klubach Użytecznej Książki. Prezentacja […]
- Google usuwa Netsprint i Interię (ze statystyk) : WebAudit Blog
[…] dwóch zmianach było głośno: chodzi o śledzenie asynchroniczne, a także o nowy mechanizm definiowania zmiennych. Pisałem o tym, ja, pisały też blogi branżowe – temat zmiennych omówił dość […]
11 listopada 2009 00:32
Świetna prezentacja, żałuję, że nie dałem rady być w Warszawie, ale niestety zmęczenie było silniejsze. Jako średniozaawansowany Analitykowiec doceniam wysiłek. :) Zapraszam również na ucd.com.pl: http://www.ucd.com.pl/2009/11/11/testowanie-aplikacji-translatorskich-wud-2009-szczecin/
11 listopada 2009 13:46
Pozwolę sobie na początek skomentować Twoją prezentację: czułem się jakby to było książkowe spotkanie o „Godzina dziennie z Web Analytics” (mam nadzieję, że omówimy ją na jednym ze spotkań). Szczególnie omówienie miar dla blogów, sklepów i serwisów społecznościowych. Domyślam się, że dla osób nieznających tej pozycji była to ciekawa prezentacja.
Najciekawsze były dla mnie te „egzotyczne” prezentacje panów z IWP i PJWSTK.
11 listopada 2009 15:31
Robert, wydaje mi się, że liczby, metryki i długie analizy nie są zbyt interesujące dla przeciętnej osoby, nawet takiej „z branży”. Ta „magia” w tytule prezentacji mogła sugerować pokazanie „fajny szczuczek” lub czegoś podobnego :-)
W każdym razie żałuję, że nie widziałem tej i innych prezentacji. Szkoda, że nie postarano się o transmisję.
11 listopada 2009 15:31
O, takimi właśnie błędami jak powyżej kończy się nie przeczytanie komentarza przed wysłaniem :-)
11 listopada 2009 18:51
Robercie, gratuluję wystąpienia.
Jestem humanistką i trudno mi było pojąć to wszystko o czym mówiłeś, ale jako jeden z nielicznych prelegentów odznaczałeś się pasją i sporą wiedzą.Takich osób chce się słuchać. Dzięki :)
Słyszałam od innych słuchaczy -bardziej zaawansowanych w analytics, iż wykład był konkretny i ciekawy – duży plus.
Liczby, metryki, analizy są jak najbardziej potrzebne, trudno było przygotować tego typu prezentację w stylu prezentacji gry vs użyteczność.
13 listopada 2009 10:16
chciałbym Robercie pogratulować świetnej prezentacji i żałuję, że miała ona miejsce w Warszawie, a nie Wrocławiu [bo tam na WUD byłem]
przede wszystkim analityka to podstawa skutecznego marketingu, a osobiście wyznaję tezę, że „Google Analytics prawdę ci powie” w odniesieniu do jakości serwisu, problemów z użytecznością i wieloma innymi aspektami
myślę, że to była prawdziwa 'magia’ – czyli jak maksymalnie wykorzystać potencjał GA