Raporty z audytów - co się w nich znajduje?
Raporty są zazwyczaj ostatecznym efektem audytów użyteczności i dostępności. Zawierają opisy znalezionych problemów i szczegółowe propozycje rozwiązań.
Co warto wiedzieć o raportach?
Raporty przesyłane są w formacie PDF i powinny być czytane po wydrukowaniu. Na życzenie Klienta można przesłać też inny format (np. DOC, ODT itd).
Wielkość raportu zależna jest od wybranej metody badania oraz rozmiarów serwisu i zakresu samego audytu. Przeciętna wielkość raportu:
- z audytów użyteczności: od 30 do 70 stron,
- z audytów dostępności: od 20 do 50 stron.
Odbiorcami raportu są osoby decyzyjne oraz specjaliści z dziedziny marketingu lub IT. Język raportów jest zrozumiały dla osób nie posiadających wykształcenia technicznego.
Szczegółowe opisy rozwiązań przeznaczone będą również dla IT i mogą zawierać język techniczny.
Jak wygląda typowy raport z audytu?
Przykład dwóch stron z audytu użyteczności finansowego serwisu Monetto, przeprowadzonego jesienią 2008.
Zobacz też: przykład anglojęzycznego raportu dla serwisu Vonage.com.
Z czego składa się raport?
Na początku znajduje się streszczenie dla kadry kierowniczej przedstawiające najważniejsze wnioski i propozycje działania.
Następnie opisane są poszczególne problemy podzielone według ścieżek użytkownika lub badanego elementu serwisu.
Każdy z problemów zostaje oceniony w trzystopniowej skali. Dodatkowo wyróżniam komentarze i elementy pozytywne.
Ocena | Ważność problemu | Priorytet |
*** |
problem krytyczny, sprawia, że:
|
musi być naprawiony w pierwszej kolejności, bo to jest realna utrata klientów |
** | problem istotny, ale nie krytyczny: irytuje użytkownika, nagromadzenie takich problemów podczas jednej sesji, sprawia, że serwis jest postrzegany jako nieprzyjazny. | powinien być naprawiony |
* | problem kosmetyczny, czasami to bardziej kwestia estetyki, istnieją jednak użytkownicy, których taki problem będzie irytować. | może zostać naprawiony, a decyzja o naprawie zależy od relacji kosztu i zysku na poprawionej użyteczności |
K | komentarz: omawiana sprawa nie stanowi wprawdzie problemu użyteczności, ale pozwala poprawić pewne jej aspekty | wykorzystać przy projektowaniu serwisu |
P | element pozytywny, poprawiający użyteczność i nie wymagający poprawy | przy nowym projekcie pamiętać należy o pozostawieniu tego elementu. |
Podstawowym założeniem jest nie tylko wypunktowanie błędów, ale przede wszystkim propozycja działań naprawczych. Dlatego wnioskom i sugestiom poświęcam szczególnie dużo uwagi.
Przeczytaj na blogu WebAudit
- ... dowolny artykuł - jeśli jego styl Ci odpowiada, nie zawiedziesz się na raportach. Moi klienci szczególnie zadowoleni są z tego, że raporty WebAudit daje się czytać.