Analiza konkurencji
W analizie konkurencji porównuję Twój serwis internetowy ze stronami największych konkurentów z danej branży, skupiając się na funkcjonalności, użyteczności i zawartości.
Cele analizy
- dostarczenie wiedzy o działalności konkurencji w obszarze WWW na danym rynku,
- określenie mocnych i słabych stron Twojego serwisu w porównaniu z konkurencją,
- zdefiniowanie problemów, z którymi nie radzą sobie konkurenci,
- wyciągnięcie praktycznych wniosków, które są następnie wykorzystane przy projektowaniu nowego serwisu, lub w poprawkach serwisów istniejących.
Analiza wiodących firm w branży ma być źródłem najlepszych praktyk, które posłużą za inspirację do dalszego rozwoju internetowej strategii Klienta.
Kto skorzysta z audytu?
- firmy planujące gruntowne przeprojektowanie serwisu
- firmy poszukujące dobrych praktyk i pomysłów
- firmy wchodzące na rynki międzynarodowe
Obszary analizy
Nasza analiza dotyczy zwykle trzech obszarów:
1. Analiza funkcjonalności
Przygotujemy zbiór funkcji, które oferują serwisy konkurencyjne. Dla ułatwienia przeglądu, zostaną one pogrupowane tabelarycznie.
Pozwoli to odpowiedzieć na pytania:
- Jakie są podstawowe cele serwisów konkurencyjnych (sprzedaż, informacja, kontakty b2b, działalność społeczna)?
- Jakie funkcje mają serwisy konkurencyjne? W jaki sposób te funkcje działają, czym się od siebie różnią?
- Które funkcje są unikatowe, a które standardowe na danym rynku?
- Jakie kierunki rozwoju funkcjonalności można przyjąć w serwisie Klienta?
2. Analiza użyteczności
Tutaj określimy, jak łatwe jest korzystanie z funkcjonalności określonych w poprzednim punkcie.
Pozwoli odpowiedzieć na pytania:
- Jakie problemy użyteczności pojawiają się w serwisach?
- Jak tych problemów unika konkurencja.
- Których problemów zaobserwowanych u konkurencji należy unikać.
3. Analiza zawartości
Przeglądając zawartość serwisów, ocenimy jej kompletność, spójność, czytelność, zrozumiałość i przydatność dla użytkownika.
Pozwoli odpowiedzieć na pytania:
- Jakie treści wykorzystują serwisy konkurencyjne? Jaki jest ich charakter (informacje techniczne, marketingowe, sprzedażowe, korporacyjne)? Jakie są źródła tych treści?
- Jakie treści są ważne dla klientów na danym rynku?
- Jakie treści są nadmiarowe i niepotrzebne?
Przeczytaj także: na czym polega metodologia badań WebAudit.
Raport
Raport z takiego badania liczy zwykle ok. 100 stron, z czego około 10-15 zajmują streszczenia i podsumowania, a 30-40 tabele przeglądowe.
Raport ma dostarczyć praktycznych i zwięzłych informacji, dlatego ograniczam wszelkie elementy, które do tego nie prowadzą.
Zobacz także: co zawierają raporty WebAudit?
Koszty i terminy
Koszt audytu uzależniony jest od założeń: ilości badanych serwisów, stopnia skomplikowania serwisów, konieczności tłumaczeń.
Audyt trwa zwykle około miesiąca.
Zainteresowany? Prześlij zapytanie ofertowe!