Skocz do nawigacji
WebAudit Blog | Kontakt | English Info

Analiza e-commerce (audyt sklepów internetowych)

Audyt e-commerce przeznaczony jest dla właścicieli i managerów sklepów internetowych.

Czy masz wrażenie, że klienci odwiedzają Twój sklep, ale kupują … u konkurencji, albo w sklepiku za rogiem?

Celem audytu jest określenie problemów, których usunięcie poprawi konwersje i zwiększy lojalność kupujących. Nie jest to typowy audyt użyteczności - bo sama użyteczność nie zawsze wystarcza w poprawieniu działania sklepu. Badane są tu też elementy marketingowe i wizerunkowe.

Co obejmuje audyt?

Przegląd ekspercki dotyczy następujących aspektów:

  1. Pierwsze wrażenie i tożsamość serwisu. Czy strona główna spełnia swoją rolę? Jaka jest postrzegana przydatność, wiarygodność i atrakcyjność sklepu dla nowych użytkowników?
  2. Hierarchia i organizacja serwisu – czy jest dla klientów zrozumiała? Czy nie gubią się w gąszczu kategorii?
  3. Wygoda nawigacji - czy do produktów można dotrzeć? Czy wybrane rozwiązania są najlepsze?
  4. Wyszukiwanie produktów - formularz, wyniki wyszukiwania, poprawność wyników.
  5. Strony kategorii – czy zawierają dostateczną liczbę informacji? Czy są czytelne?
  6. Strony produktowe – czy w dostateczny sposób sprzedają i informują?
  7. Działanie koszyka i przechowalni
  8. Procedura zamówienia – zawartość formularzy, łatwość rejestracji i logowania, przebieg poszczególnych kroków..
  9. Reagowanie sklepu na sytuacje nietypowe - komunikaty błędów
  10. Odpowiedzi na wątpliwości: koszty przesyłki, płatności, ochrona prywatności – czy te informacje są we właściwym miejscu? Czy są zrozumiałe dla klienta?
  11. System pomocy dla osób zainteresowanych zakupami oraz tych, które już dokonały zakupu.
  12. Możliwości kontaktu i wsparcia dotyczącego korzystania ze sklepu i jego oferty.

W badaniu najczęściej wykorzystuję przegląd ekspercki zgodny z metodyką „cognitive walkthrough” (przeczytaj więcej o metodologii Webaudit). Przegląd polega na zbadaniu całości rzeczywistych ścieżek i zadań użytkowników – począwszy od miejsc, z których trafiają (wyszukiwarki, reklama, serwisy zewnętrzne, wejście bezpośrednie) aż do momentu opuszczenia serwisu przez użytkownika.

Wykorzystywane są też statystyki sklepu (przy czym preferuję Google Analytics).

Raport

W raporcie odpowiadam na następujące pytania:

  1. Co ma wpływ na liczbę i wartość zamówień?
  2. Na jakie problemy mogą natrafić klienci?
  3. Jak można najmniejszym nakładem środków naprawić te problemy?

Zobacz także: co zawierają raporty WebAudit?

Możliwe warianty usługi

Procedura działania

Przed kontaktem ze mną warto przygotować takie informacje:

Do rozpoczęcia działań wymagany jest zwykle dostęp do statystyk Google Analytics, lub innych, z których korzysta sklep.

Audyt trwa zwykle ok. 2-4 tygodni.

Zainteresowany? Prześlij zapytanie ofertowe!

 

Przeczytaj na blogu WebAudit