Projektowanie serwisów: dokumentacja i makiety
Podstawą skutecznego serwisu musi być właściwy projekt funkcjonalny. Projekt taki składa się zwykle z dwóch związanych ze sobą elementów:
- Dokumentacja funkcjonalna serwisu
- Makiety i prototypy
Wśród serwisów, które projektowałem lub współprojektowałem: jest internetowa baza wiedzy prawnej, strona ogólnopolskiego dziennika, społecznościowy serwis finansowy, sklepy internetowe, serwis transakcyjny jednego z banków komercyjnych, dotykowy interfejs dla kiosków multimedialnych.
Dokumentacja funkcjonalna
Celem dokumentacji jest dostarczenie wykonawcom jasnych i konkretnych wskazówek co do sposobu realizacji serwisu.
Proces projektowania zgodny jest z filozofią "User Centered Design". Oznacza to, że należy zacząć od określenia profili i scenariuszy użytkowników, przy czym najczęściej stosuję metodologię person.
Jeśli projektowanie dotyczy serwisu już wcześniej istniejącego, zaleca się wcześniejsze przeprowadzenie audytu, który pozwoli określić problemy serwisu - przede wszystkim po to, aby uniknąć ich przy projekcie.
Następnie określa się architekturę informacji serwisu - czyli jego organizację, schemat nawigacji, nazewnictwo i ścieżki wyszukiwania w serwisie.
W przygotowanej dokumentacji zwracam przede wszystkim uwagę na:
- Dostosowanie serwisu do grupy docelowej oraz zapewnienie odpowiedniego doświadczenia użytkownika (user experience).
- Różne możliwości użycia serwisu lub aplikacji.
- Standardy i dobre praktyki użyteczności.
- Zrozumiałość i jednoznaczność opisów funkcjonalnych.
- Wygodę czytelnika dokumentacji. Moje projekty jako zwięzłe, czytelne i łatwe do wprowadzenia cenią sobie wszyscy ich odbiorcy: szefowie produktów, graficy oraz programiści.
Stosuję wewnętrzną procedurę testowania dokumentacji i wyłapywania wszelkich błędów. Zazwyczaj przed wysłaniem do Klienta dokumentację czyta osoba niezwiązana bezpośrednio z projektem, zaś makiety są przeglądane pod względem ew. nieścisłości.
Efekty pracy: dokument, dzięki któremu Twoi wykonawcy przygotują bez zbędnych opóźnień i pytań użyteczny i funkcjonalny serwis.
Makiety i prototypy
Makiety są nieodłączną częścią projektu. Muszą pokazywać interfejs serwisu tak, aby grafik mógł go łatwo przerobić na skuteczną wizualizację.
Do tworzenia makiet używam oprogramowania Axure RP.
Efekty pracy: statyczne lub klikalne makiety udostępniane w formatach HTML/JPG/PDF (w zależności od sytuacji). W ramach dokumentacji funkcjonalnej makiety są zwykle opisane.
Koszty i terminy
Koszty uzależnione są od wyboru sposobu projektowania rodzaju i charakteru szkolenia.
Czas trwania: zwykle co najmniej miesiąc.
Terminy ustalane są indywidualnie, zwykle kilka tygodni wcześniej. Z uwagi na duże obciążenie związane z projektowaniem możliwa będzie realizacja wyłącznie wybranych projektów.
Zainteresowany? Prześlij zapytanie ofertowe!
Przeczytaj na blogu WebAudit
- Kategoria: Użyteczność
- Makiety, prototypy i 6 popularnych błędów - jeden z artykułów o projektowaniu opartym o makiety