Śniadanie usability, przepyszne
Spędziłem dziś bardzo owocne trzy godziny na pierwszym spotkaniu z cyklu „Śniadania usability”, które powstało z inicjatywy Eryka Orłowskiego, a zorganizowały je trzy firmy: Komitywa, MRM i Uselab.
Idea prosta: w jednym miejscu spotykają się projektanci, audytorzy, architekci – na co dzień konkurujący ze sobą, ale i tak będący dobrymi znajomymi. Zapraszają ludzi z zewnątrz: swoich współpracowników z innych branż, ale również klientów. I bez jakiejś sztywnej formy rozmawiają o usability.
Sprawdziło się bardzo dobrze. Najpierw Wojtek Kuśmierek z Uselab opowiedział o meandrach testowania banków internetowych. Potem Marek Kasperski (MRM) – jak się dowiedzieliśmy: wielki miłośnik medycyny sądowej – pokazał co możemy wyciągnąć z clicktrackingu. Na końcu Eryk Orłowski (Komitywa) pokazał w praktyce korzystanie z eyetrackera Tobii.
Na zdjęciu jeden ze slajdów z nieco rozmazaną ręką Wojtka. :-)
Fajnie, że to nie były formalne prezentacje. Dużo dyskusji, trochę polemik, sporo ciekawych wniosków. Oto co udało mi się zapamiętać i wynotować:
- Zasada: na stronie serwisu, gdzie użytkownik ma wypełnić jakiś formularz nie ma prawa być reklam! Miejsce, które jest szczególnie ważne z uwagi na konwersje wymaga też pełnej uwagi i koncentracji użytkownika. Przekonanie działu reklamy może być trudne – ale opłaci się w zwiększonej konwersji.
- Link „Wyczyść” jest oczywistym idiotyzmem w większości formularzy, ale odmiana tego linku oznaczona „Anuluj” lub „Przerwij wypełnianie i usuń dane” może być przydatna przy formularzach kilkustronnicowych. NIektórzy klienci chcą mieć pewność że jeśli przerwali wypełnianie wniosku kredytowego na kroku 4, to dane które podali w krokach poprzednich – np. dochód – nie trafią do banku.
- W większości przypadków użytkownicy będą klikali 20x wstecz, zamiast wchodzić dalej w nawigacji, której nie znają.
- Rola strony głównej w bankach i serwisach usługowych – ma być jak najkrótsza, pełna linków, a nie przeładowana tekstem, ma sprawiać że ludzie klikają i wchodzą dalej, wracają, klikają i przechodzą dalej.
- Uwaga z testów – powszechna „lameryzacja” użytkowników internetu, umiejętności posługiwania się komputerem i znajomość internetu coraz niższe.
- Jeśli mamy formularz wyszukiwarki zaawansowanej – pamiętajmy, aby … usunąć z tej samej strony wyszukiwarkę prostą (która może być np. w nagłówku) – inaczej część użytkowników weźmie tę prostą za zaawansowaną. Dziwne, ale tak jest.
Mam nadzieję, że nie zostanę oskalpowany za zdradzanie użytecznościowych sekretów. :-)
Miejsce spotkania – dobrze dobrane, przyszło mniej osób niż się zapisało, może to wina zbyt późno podanej agendy, a może i „biurowych” godzin – wiadomo że nie każdy może się wyrwać z pracy. Ale ci, którym się udało chyba nie żałują, bo było to jedno z ciekawszych spotkań użytecznościowych na jakich byłem.
Podobne artykuły:
Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
- Jak Allegro mogłoby zapobiegać błędom sprzedawców
- Metody zwiększania konwersji – świetna prezentacja
- Karuzelą czy akordeonem? O efektywnym wyborze wzorców projektowych
- Interfejs użytkownika jako nośnik reklamy i inne pomysły WP
- Nie zawsze musimy dokonywać wyboru
Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.
Komentarze czytelników
Komentarze z innych blogów
- Usability On Air - » Śniadanie usability - odcinek 1
[…] się zapewne niechybnie na dedykowanej stronie. Osoby zainteresowane mogą także zajrzeć na blog Roberta Drózda i blog Marka Kasperskiego po ich wersję relacji ze spotkania oraz pierwsze dostępne […]
- WebAudit Blog » A jednak “makiety”!
[…] Skocz do menu « Śniadanie usability, przepyszne […]
- Klub użytecznej książki – zapraszamy : WebAudit Blog
[…] się użytecznością mogą po prostu pogadać o sprawach zawodowych. Spotkania takie jak Śniadanie Usability są przydatne, ale zawsze jest bariera: prezentujący – widzowie. Tutaj tej bariery nie […]
11 czerwca 2008 21:46
Jest zdjęcie z prezentacji – była jakaś? Gdzieś można ją zdobyć? Szczerze powiedziawszy interesuje mnie ze względu na stronę, którą widać na slajdzie :) i ogólnie temat bankowych serwisów www .
11 czerwca 2008 22:07
Łukasz: mają być podobno publikowane – linki pewnie znajdą się na stronie wydarzenia na GL
11 czerwca 2008 22:10
Łukasz:
wrzucimy same prezentacje – zapewne na http://uzytecznosc.com.pl
11 czerwca 2008 22:28
Materiały mają się pojawić na stronie http://www.uzytecznosc.com.pl (sam pytałem o to Eryka :D) – kiedy? Jak czas mu na to pozwoli zapewne.
Co do Twoich uwag Robercie, to zapisałem w pamięci te same rzeczy :D Szczególnie kontrowersyjne (w sumie nie wiem, przecież to po chwili zastanowienia takie oczywiste!) wydało mi się początkowe zupełne unikanie reklam na stronach z formularzami, ale ma to sens! Trzeba przetestować :]
Reasumując spotkanie: chcę więcej :)
11 czerwca 2008 22:53
Postaramy się gdzieś wystawić prezentacje (nagrywaliśmy je też na wideo) – pewnie pojawią się na http://uzytecznosc.com.pl/