Konta i profile Google Analytics
„Ile kont google analytics można mieć?” – takie pytanie wpisała w wyszukiwarce jedna z osób odwiedzających dziś bloga WebAudit. Sprawa zarządzania kontami i profilami Analytics nie jest wcale trywialna, dlatego ten artykuł poświęcę właśnie nim.
Konta – możemy ich mieć dowolną liczbę. Każde wymaga osobnego adresu e-mail, który jest jednocześnie loginem do konta. Całe szczęście, jeśli mamy większą liczbę klientów – i każdy z osobnym kontem, to nie musimy za każdym razem zakładać nowego adresu e-mail (jak to ma czasem miejsce w przypadku Adwords). Dostęp do konta na poziomie administracyjnym da się ustawić dla dowolnego adresu – tak więc logując się na jeden adres mogę mieć dostęp do kont wszystkich bieżących klientów.
Profile – każde konto może mieć do 50 profili statystyk. To z pozoru bardzo dużo. Ale 50 profili nie oznacza 50 różnych serwisów. Stosując filtry możemy tworzyć kilka profili dla jednej strony – przy czym każdy profil prezentuje tylko część ruchu, którą chcemy szczegółowo analizować – np. co robią klienci wchodzący z porównywarek cen – i tylko oni?
Jako przykład mogę podać jeden ze swoich audytów, gdy na koncie klienta utworzyłem 12 profili odpowiadających ruchowi, który generują różne segmenty.
Limit 50 profili może się więc wyczerpać. Co wtedy? Można się zwrócić do Google o zwiększenie liczby profili np. do 75 i na ogół tej prośby wysłuchują – szczególnie jeśli jesteśmy klientami płacącymi za Adwords. Można też założyć nowe konto i tam umieszczać kolejne profile.
Analitycy czy webmasterzy pracujący dla klientów mogą pomyśleć – skoro ja mam już konto w Analytics, to po prostu założę profil dla strony klienta i dam mu dostęp. Otóż nie wolno tego robić. Każdy z klientów powinien mieć swoje własne konto, do którego my dopiero uzyskujemy dostęp administratorski.
Po pierwsze – podobno – faktycznie nie wolno, według dostępnego źródła (Brian Clifton) Google Analytics zabrania tego w swoich Terms of Service. Przejrzałem, nie znalazłem, ale wierzę na słowo.
Po drugie – profili nie można przenosić między kontami. Jeśli założymy klientowi profil na naszym koncie, a on w przyszłości zażąda wyłącznego dostępu do tych statystyk, mamy dwa wyjścia:
- Usunąć profil (tracąc wszystkie dane!) i utworzyć mu jego własne konto oraz nowy profil.
- Oddać mu nasze konto.
Każde z tych rozwiązań doprowadzi do poważnego kryzysu.
Posiadanie konta Google tylko dla jednej firmy przydaje się też w momencie gdy chcemy widzieć w Analytics dane z kliknięć w systemie Adwords. System ten powinien też być podpięty pod to samo konto Google. Sporo o tym pisał Mariusz Gąsiewski.
Czasami może być przydatne inne rozwiązanie – otóż statystyki na stronie można zbierać jednocześnie na kilka kont. Na dwóch różnych kontach (np. xxxxxx i yyyyyy) tworzymy profile dla jednej strony. Po czym wstawiamy na strony kod (podaję tylko fragmenty różniące od standardowego):
var firstTracker = _gat._getTracker(?UA-xxxxxx -1?);
firstTracker._initData();
firstTracker._trackPageview();
var secondTracker = _gat.getTracker(?UA-yyyyyy-1?);
secondTracker._initData();
secondTracker._trackPageview();
Jak można się zorientować – uruchamiamy w ten sposób dwukrotnie zliczanie dla każdego z kont.
Uwaga końcowa – pamiętajmy, że Google Analytics nigdy nie analizuje danych wstecz. Za każdym razem gdy tworzymy nowy profil – choćby była to tylko kopia istniejącego profilu – dane do niego będą zbierane od momentu jego utworzenia.
Dlatego też profile i filtry musimy planować z wyprzedzeniem, np. przed uruchomieniem kampanii reklamowej. Jeśli czegoś nie zdążymy zbadać przy istniejącej konfiguracji, to jakiekolwiek zmiany po fakcie nic nie dadzą.
Podobne artykuły:
Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
- Wpadka Google Analytics
- Google Analytics wreszcie zmienia system zarządzania użytkownikami
- Google Analytics Individual Qualification na 97% :-)
- Kilka wrażeń z Google Analytics User Conference 2014 i nowy certyfikat
- Wszystko albo nic, rzecz o uprawnieniach dostępu
Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.
27 września 2008 00:56
Dzieki za informacje o filtrach dla profili. Jakos na analytics nie jest wyszczegolniona… W sumie w czasach startu to nie kojarze by istniala, a moze tylko nie zajrzalem wszedzie…
27 września 2008 09:00
Bardzo dobry artykuł. Jeśli chodzi o kwestie własności konta to z samego praktycznego punktu widzenia warto zadbać o to, aby uniknąć kłopotów kłopotów szczególnie dla klienta, ale również dla agencji.
Jeśli chodzi o kwestie profili to dość trudno zarządza się kontem, które ma 50 profili i więcej :). Moim zdaniem łatwiej robi się to za pomocą kilku kont, które można wybierać po jednej stronie interfejsu z możliwością wyboru profilu po drugiej stronie interfejsu.