Co drugi dziennikarz nie potrafi skopiować obrazka z Wikipedii
W każdej bajce jest nuta prawdy – jeśli ASZdziennik szydzi, że już co drugi polski student nie potrafi skopiować tekstu z Wikipedii – to ma prawie rację. Połowa dziennikarzy i pracowników portali internetowych nie potrafi wykorzystać zdjęć umieszczonych w Wikipedii. O co chodzi: wszystkie treści umieszczone w polskiej wersji największej encyklopedii świata, a także ilustracje z bazy Wikimedia Commons są na wolnej licencji. Co z tym idzie – może je wykorzystać każdy i w każdym celu, również komercyjnie, bez pytania kogokolwiek […]
Kilka wrażeń z Google Analytics User Conference 2014 i nowy certyfikat
Rok temu wybrałem się na GA Summit, z którego byłem całkiem zadowolony, czego dowodem było sporo notatek. W tym roku druga edycja konferencji nosiła nazwę Google Analytics User Conference. Kilka moich uwag. W 2014 bilet był droższy (mimo zniżki dla zeszłorocznych uczestników), a prezentacji mniej, zaledwie sześć. Do tego odniosłem wrażenie pewnego deja vu. Rok temu bardzo mocnym tematem była kwestia atrybucji – i on pojawił […]
O słowie eksperta i akceptacji niewiedzy
Każdy specjalista w swojej dziedzinie musi być też dobrym politykiem. Musi umieć zakomunikować swoje zdanie na dowolny temat w sposób przekonywujący i świadczący o autorytecie, choćby i nie miał na ten temat albo zdania, albo pojęcia. Jest to tak naprawdę niezależne od branży – choć tym popularniejsze, im trudniej taką wypowiedź zweryfikować. W „Psychologii inwestowania” Martin Pring pisze o tym, jak to wygląda w finansach: W codziennej prasie finansowej i elektronicznych środkach przekazu roi się […]
„Dark patterns” według ZUS – czyli jak zdecydować o pozostaniu w OFE
Od wczoraj możemy zadeklarować, że część naszych składek będzie nadal przekazywana do Otwartych Funduszy Emerytalnych. Jeśli tego nie zrobimy, w całości trafią do ZUS. Nie bardzo wierzę, że ta decyzja ma jakiekolwiek konsekwencje dla mojej oficjalnej emerytury, która i tak będzie mizerna. Ale w ramach protestu wobec takich praktyk naszego państwa zdecydowałem się złożyć deklarację o pozostaniu w OFE. Można to zrobić drogą „tradycyjną”, wypełniając papierowy formularz. Można też deklarację złożyć przez internet. Mam już […]
Bezpłatne e-booki z PARP, m.in. o użyteczności
Donoszę, że ze stron PARP można ściągnąć kilkadziesiąt krótkich e-booków na temat biznesu elektronicznego. Raczej dla początkujących, ale każdy kiedyś zaczynał. :-) Tematykę UX i użyteczności poruszają następujące książeczki: Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW Użyteczność w aplikacjach B2B Projektowanie użytecznych produktów Rola User Experience w prowadzeniu e-usług Ponadto sporo rzeczy o startupach, e-usługach, e-commerce i marketingu. Więcej o e-bookach z PARP oraz o ich jakości na Kindle napisałem […]
Ruszyły zapisy na UX Poland 2014 – tym razem po angielsku
Rok temu relacjonowałem tutaj UX Poland 2013, niewiele wpisów pojawiło się od tego czasu – a już mogę zapowiedzieć kolejną edycję. Tym razem UX Poland odbędzie się w dniach 9-11 kwietnia 2014. Pierwszego dnia warsztaty, drugiego i trzeciego wystąpienia, których będzie łącznie aż 32. Warsztaty poprowadzą wyłącznie specjaliści ze świata, m.in. Jeff Parks czy Kristina Mausser, z kolei wystąpienia konferencyjne będą z tego co widzę podzielone na ok. 60% […]
16 UX Book Club – Mikrointerakcje – już 23 stycznia
Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem wysokiego szczebla. Twoja korporacja zafundowała Ci nowy telefon i oto od wczoraj zamiast Blackberry używasz iPhone. I jako przedstawiciel sponsora wybierasz się dzisiaj do filharmonii. Telefon oczywiście wyciszasz. I jakże irytuje Cię, gdy podczas IX Symfonii Mahlera słyszysz, że ktoś tego nie zrobił. Przeraźliwe i coraz głośniejsze dźwięki. Czemu ten człowiek nie wyłączy telefonu?! Po dłuższej chwili stwierdzasz, że wszyscy patrzą na ciebie. Tak. To Twój telefon. […]
Gdzie się podziali polscy blogerzy UX?
Blog WebAudit istnieje już od ośmiu lat. I rok 2013 był zdecydowanie najsłabszy. Do dziś opublikowałem zaledwie dziewięć artykułów, w tym tylko pięć o dodatniej wartości merytorycznej – pozostałe to zapowiedzi, ogłoszenia i tak dalej. Widać to zresztą w ładnie opadającym trendzie odwiedzin. Ale to nie tylko u mnie. Gdy patrzę na zakładkę „Usability PL” w Feedly (a wcześniej w Google Reader) – nowości pojawiają się tam dość rzadko. Zacznijmy od małego przeglądu Ponad dwa lata temu, […]
GASummit 2013 – moje notatki
Przeczytałem niedawno nową książkę Kominka, „Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj”, w której ten pisze, że „nawet cycki są lepsze od martwego blogera”. Jeszcze lepszy od martwego bloga WebAudit będzie jakiś artykuł, a konkretnie relacja. Otóż tydzień temu miała miejsce w Warszawie konferencja GASummit, zorganizowana przez firmy Bluerank i Marketing Online, pod patronatem Google. To było chyba pierwsze takie spotkanie poświęcone wyłącznie Google Analytics, bez tematów pobocznych. Dlatego mimo sceptycyzmu wysupłałem 300 zł netto […]
Google Analytics wreszcie zmienia system zarządzania użytkownikami
Dla niektórych może być to najważniejsza zmiana w Analytics od roku 2005. Może ułatwić kontrolę nad dostępem do statystyk i zwiększyć bezpieczeństwo naszych danych. Google Analytics nareszcie zmienił sposób zarządzania użytkownikami. Opcja wprowadzona w marcu 2013, została niedawno włączona na wszystkich kontach. Jak było do tej pory? Biednie i topornie. Do dyspozycji były dwa typy: Użytkownik – może przeglądać raporty i niewiele więcej. Administrator – może wszystko, łącznie […]