Audyt dostępności stron WWW dla instytucji
Audyt dostępności dla instytucji państwowych pomaga w dostosowaniu informacji publicznej dla każdego typu odbiorcy, szczególnie osób niepełnosprawnych.
Dlaczego dostępność?
Ludzie niepełnosprawni - dla nich Internet jest często szansą na inne życie. Szansą dostępu do informacji, kontaktów z innymi, także zdobycia pracy. Czy publiczne serwisy internetowe wspierają ich potrzeby? Nie zawsze.
Pamiętać należy o różnych rodzajach i stopniu niepełnosprawności:
- niewidome - korzystają ze specjalnych czytników ekranu,
- niedowidzące - korzystają z urządzeń powiększających tekst,
- z różnymi wadami wzroku (np. daltonizm)
- niesłyszące
- z problemami motorycznymi (w korzystaniu z myszki),
- z problemami poznawczymi (dysleksja, niski poziom alfabetyzmu funkcjonalnego),
Konstytucja RP stanowi, że każdy ma prawo dostępu do dotyczących go dokumentów i pozyskiwania informacji, a osoby niepełnosprawne mają prawo do specjalnej pomocy. Z kolei Ustawa o dostępie do informacji publicznej twierdzi, że każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej, zawartej między innymi w Biuletynach Informacji Publicznej.
Unia Europejska przykłada wielką wagę do programu eDostępności, między innymi przez inicjatywę eInclusion - "Uczestnictwo w społeczeństwie informacyjnym"
Coraz więcej instytucji umieszcza wymagania dotyczące dostępności w Specyfikacjach Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). W ten sposób wykonawcy muszą realizować serwisy, które są dostępne od początku. Szczególnie popularne są wymagania Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0.) na poziomie A lub AA.
Co obejmuje audyt
Zakres audytu jest zwykle ustalany indywidualnie, obejmuje m.in.
- test działania serwisów w czytnikach JAWS i Windows Eyes, które są najbardziej popularne w Polsce wśród osób niewidomych;
- test działania serwisów w sytuacji różnych wad wzroku (zaćma, jaskra, zmętnienie rogówki itd.);
- sprawdzenie kodu serwisów pod względem standardów WCAG i Section 508;
- ocenę możliwości alternatywnych sposoby korzystania z serwisu (np. zamiast myszki - klawiatura);
- badanie zrozumiałości treści serwisu.
Raport
W raporcie otrzymasz szczegółowe omówienie błędów związanych z dostępnością dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Każdemu problemowi towarzyszyć będzie nasza propozycja jego poprawienia. Raport z takiego badania liczy zwykle 40-50 stron.
Zobacz także: co zawierają raporty WebAudit?
Procedura
Przed rozpoczęciem prac określamy, jakie rodzaje dostępności są najważniejsze dla serwisu i czy należy badać formalną zgodność ze standardami dostępności (np. WCAG 1.0, WCAG 2.0, Section 508).
W raporcie znajdą się praktyczne rozwiązania problemów z dostępnością, dlatego konieczny może być stały kontakt z osobami zajmującymi się serwisem od strony technicznej, tak aby zalecenia były możliwe do realizacji.
Czas realizacji: zwykle 3-4 tygodnie.
Zainteresowany? Prześlij zapytanie ofertowe!
Przeczytaj na blogu WebAudit
- Kategoria: Dostępność
- Projektowanie uniwersalne 2007 – relacja - moja prezentacja na temat dostępności serwisów publicznych