Skocz do linków, Skocz do treści

Pierwsza (?) ankieta na temat branży UX w Polsce

6 czerwca 2012 9:10. Autor: Robert Drózd. 4 komentarze

Jesteś specjalistą od UX czy też użyteczności, niezależnie od tego jak nazywa się Twoje stanowisko? Zapraszam do wypełnienia ankiety przygotowanej przez Joannę Kwiatkowską i Tomka Skórskiego z CHI Polska, dzięki której poznamy profil polskich uczestników tej branży. Ankieta jest anonimowa, wypełnienie zajmuje około 10 minut, a dostępna będzie do 24 czerwca. Jednym ze wzorów tego badania były projekty organizowane przez Usability Professionals Association, jak np. „UPA Salary Survey”. Lektura raportów […]

Przeczytaj resztę artykułu


Kwestionuj tradycje: po co Ci adres e-mail użytkownika?

24 kwietnia 2012 10:31. Autor: Robert Drózd. 14 komentarzy

Dziś chciałbym podważyć założenie, bez którego nie istnieje chyba żaden polski sklep internetowy. Aby cokolwiek kupić – czy to z rejestracją czy bez rejestracji w polskich sklepach – trzeba podać adres mailowy. Czy jest to konieczne? Do sieci trafiła teraz generacja tych, którzy dotąd z niej nie korzystali. „Internetyzuje” się pokolenie naszych rodziców. Moja mama korzysta regularnie z Google, zagląda na Wikipedię, płaci rachunki przy pomocy przelewów online, sprawdza promocje w okolicznych marketach […]

Przeczytaj resztę artykułu


Polish IA Summit 2012 – udało się! Moje notatki i zdjęcia

23 kwietnia 2012 19:14. Autor: Robert Drózd. 2 komentarze

W paru artykułach zapowiadałem tutaj konferencję Polish IA Summit 2012. Teraz trzeba ją podsumować. Jednym zdaniem – ponownie się udało! Doskonałe wydarzenie, po którym zostaje wiele notatek, kontaktów i wrażeń. Najpierw ogólnie o samej konferencji: Poziom wystąpień naprawdę wysoki. Pierwszego dnia można się było przyczepić może do dwóch, ale drugiego było już wszystko idealnie. Mieszanka: praktycy i naukowcy była całkiem udana. Organizacyjnie było całkiem […]

Przeczytaj resztę artykułu


13 UX Book Club – „Prostota i użyteczność” już 25 kwietnia

20 kwietnia 2012 23:29. Autor: Robert Drózd. 2 komentarze

Po kolejnej trzymiesięcznej przerwie zapraszamy na 13. już warszawski Klub Użytecznej Książki. Omawiamy tym razem książkę „Simple and Usable” wydaną w Polsce przez Helion jako „Prostota i użyteczność”. Podstawową jej ideą jest upraszczanie jako metoda projektowa. Istnieją cztery główne sposoby upraszczania: usuwanie, ukrywanie, reorganizacja i przenoszenie. Przed spotkaniem zastanówcie się, jak każdy z nich można zastosować dla znanych nam interfejsów. Na stronie autora, pojawił […]

Przeczytaj resztę artykułu


Architekt informacji – zawód regulowany

17 kwietnia 2012 11:12. Autor: Robert Drózd. 24 komentarze

Autorem poniższego tekstu jest Krzysiek Kowalkowski. Zapytałem znajomych architektów informacji (to znaczy projektantów interfejsów) czy chcieliby, żeby wprowadzić licencje zawodowe dla ich zawodu. Oczywiście 'pojechali’ po mnie straszliwie, twierdząc że pomysł jest idiotyczny, poroniony, i żebym sobie jaj nie robił. Tymczasem ja nie poddałem się i postanowiłem wciągnąć ich, w krótką dyskusję. A oto efekty i wizja regulacji zawodu Architekta Informacji. Założyliśmy Ogólnopolskie Stowarzyszenie Architektów Informacji (OSAI) – […]

Przeczytaj resztę artykułu


Polish IA Summit – bilety wyprzedane, ale jest stream i darmowy dzień dla ludzi na literę S.

16 kwietnia 2012 19:53. Autor: Robert Drózd. Bez komentarzy »

Zapraszałem parę tygodni temu na Polish IA Summit. Bilety na konferencję już się wyprzedały, nic w tym dziwnego, skoro program jest rzeczywiście bardzo mocny. 19 i 20 kwietnia czeka nas sporo wiedzy. Jeśli ktoś się nie załapał, są jeszcze dwie opcje: Po pierwsze, dostępny będzie streaming z całej konferencji. Płatny – w cenie 199 zł (możliwość kupna od wtorku od 14:00). To trochę bardziej budżetowa opcja, no i okazja […]

Przeczytaj resztę artykułu


„Twój koszyk jest pusty” – najpopularniejszy błąd polskiego e-commerce?!

10 kwietnia 2012 12:11. Autor: Robert Drózd. 6 komentarzy

Od jakiegoś czasu składam sobie nowy komputer stacjonarny. Na razie wirtualnie. Wchodzę do sklepów, wybieram komponenty, sprawdzam ile kosztuje całość i … daję sobie czas do namysłu. Z małych, tanich sklepów komputerowych już się wyleczyłem. Wybrałem więc Morele oraz Agito. Przynajmniej jest szansa że wyślą. W obu mam konto i jestem zalogowany. Dodałem wszystko do koszyka, obejrzałem podsumowanie i tyle. Wracam dnia następnego. Loguję się. Koszyk jest pusty. […]

Przeczytaj resztę artykułu


[Prima Aprilis] Minister Boni promuje użyteczność

1 kwietnia 2012 12:28. Autor: Robert Drózd. Komentarze (1) »

Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji weszło już w krew wysyłanie korespondencji w piątkowy wieczór. Gdy zobaczyłem więc o godzinie 18 wiadomość z domeny mac.gov.pl, nie byłem nawet zdziwiony. Tym razem bez załącznika w skanie, a po prostu zwykły e-mail. Poza mną, w kopii zobaczyłem kilkanaście innych osób – wszystkie z polskich firm zajmujących się użytecznością. Co minister Boni od nas chce? Z maila wynika, że chce nas wynająć! Ministerstwo zalały zgłoszenia na temat problemów z korzystaniem […]

Przeczytaj resztę artykułu


Inteligo i kolumna o której zapomniano

27 marca 2012 11:34. Autor: Robert Drózd. 2 komentarze

Dostałem zaproszenie na urodzinową konferencję mBanku, nie wiem w sumie dlaczego, bo żaden z moich blogów o finansach nie traktuje, ale mogłem sobie uświadomić, że z banków internetowych korzystam już od 11 lat. Zaraz po starcie mBanku, założyłem sobie w nim konto, parę miesięcy później w Inteligo. O ile mBank stał się moim głównym kontem, to z Inteligo korzystałem przede wszystkim z racji na możliwość płatności kartą w Internecie. Dziś niemal każda Visa Electron pozwala na płatność […]

Przeczytaj resztę artykułu


Kwestionuj tradycje: narzędzia na stronach artykułowych

13 marca 2012 21:25. Autor: Robert Drózd. 10 komentarzy

Przychodzi wiosna, firmy robią remanenty, także na stronach internetowych. I warto skupić się na temacie, który traktowany bywa „automatycznie„, a przecież ma znaczenie dla naszego UX. Nieodzownym elementem strony artykułowej są pewne narzędzia, które tę stronę wzbogacają. Narzędzia te mają z jednej strony ułatwiać życie czytelnikom, ale z drugiej – serwisowi – przyciągać ludzi, budować lojalność, zachęcać do powrotów itd. No i często tak jest, że po prostu przenosi się to co było poprzednio na stronie, […]

Przeczytaj resztę artykułu