Skocz do linków, Skocz do treści

„Dark patterns” według ZUS – czyli jak zdecydować o pozostaniu w OFE

2 kwietnia 2014 9:45. Autor: Robert Drózd. Komentarze (1) »

Oświadczenie członka OFE w gąszczu nawigacji na stronie platformy ZUS

Od wczoraj możemy zadeklarować, że część naszych składek będzie nadal przekazywana do Otwartych Funduszy Emerytalnych. Jeśli tego nie zrobimy, w całości trafią do ZUS.

Nie bardzo wierzę, że ta decyzja ma jakiekolwiek konsekwencje dla mojej oficjalnej emerytury, która i tak będzie mizerna. Ale w ramach protestu wobec takich praktyk naszego państwa zdecydowałem się złożyć deklarację o pozostaniu w OFE.

Można to zrobić drogą „tradycyjną”, wypełniając papierowy formularz.

Można też deklarację złożyć przez internet. Mam już dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS, który sobie wyrobiłem zakładając uprzednio tzw. profil zaufany. Loguję się zatem i co widzę.

Strona główna platformy ZUS z linkami do informacji na temat ubezpieczonego i jego składek

Może jakiś link na głównej stronie? A figę. W panelu ubezpieczonego mamy tylko skróty do różnych informacji (m.in. o wpłaconych składkach) – co, trzeba przyznać, prezentowane jest dość sensownie. Nie ma linków do działań, które mogę podjąć.

Gdzie zatem mogę złożyć deklarację?

Oto instrukcja dla zainteresowanych: w celu złożenia deklaracji o pozostaniu w OFE  znajdź w nawigacji platformy ZUS „katalog usług”, następnie przejdź do 84 pozycji na liście tychże usług.

Prawda, że łatwe?

Oświadczenie członka OFE o przekazywaniu składki do OFE jako przedostantnia pozycja w katalogu usług Platformy ZUS

Domyślnie lista jest stronicowana co 25 pozycji, dlatego „Oświadczenie członka OFE o przekazywaniu składki do OFE” znajdziemy dopiero na czwartej stronie katalogu.

Z punktu widzenia UX jest to typowa „Dark pattern”, wzorzec mający utrudnić korzystanie z jakiejś funkcji, z której nie chcemy aby użytkownik korzystał.

Oczywiście dyskryminacja członków OFE nie została zaplanowana przez projektantów platformy ZUS. Bo w tej samej sytuacji znaleźli się ludzie, którzy chcą złożyć inne dokumenty. Po prostu zabrakło organizacji tego, co możemy zrobić przy pomocy tej platformy i rozwiązania, w którym niektóre funkcje, np. te z których ludzie korzystają częściej – będą bardziej wyróżnione niż inne. Znalezienie usługi może  ułatwić filtrowanie, nie ułatwia go wybór rodzaju – bo tam znajdziemy tylko usługi „systemowe” oraz „złożenia dokumentu”. Warto też zwrócić uwagę na często nazwy usług, które nic nam nie mówią. Np. „ZUS Z-10 Oświadczenie”. Nie, po kliknięciu w „szczegóły” nie uzyskamy wyjaśnienia, do czego jest dany formularz – znajdziemy tylko informacje o uprawnieniach i poziomie bezpieczeństwa.

Szczegóły usługi - informacje o poziomie bezpiezeństwa i typach ról

Wniosek? Mamy rok 2014, a z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych możemy się już komunikować elektronicznie, co na pewno jest pozytywne. Przez interfejs przebija jednak urzędnicza mentalność, wedle której wciąż jesteśmy petentami wypełniającymi formularze. Tego nie zmieni żadna platforma.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarz - jeden samotny

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Michał Szyndel

    Pragnę zauważyć tylko, że „Oświadczenie…” znajduje się na samym końcu między innymi usługami na literę Z.
    Czy to aż tak bardzo przypadek? Mi się nie bardzo chce wierzyć.

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.