Skocz do linków, Skocz do treści

Google Analytics wreszcie zmienia system zarządzania użytkownikami

12 sierpnia 2013 11:47. Autor: Robert Drózd. Komentarze (7) »

Dla niektórych może być to najważniejsza zmiana w Analytics od roku 2005. Może ułatwić kontrolę nad dostępem do statystyk i zwiększyć bezpieczeństwo naszych danych.

Google Analytics nareszcie zmienił sposób zarządzania użytkownikami. Opcja wprowadzona w marcu 2013, została niedawno włączona na wszystkich kontach.

Jak było do tej pory? Biednie i topornie. Do dyspozycji były dwa typy:

  • Użytkownik – może przeglądać raporty i niewiele więcej.
  • Administrator – może wszystko, łącznie z wyrzuceniem wszystkich użytkowników i usunięciem konta.

Dla zewnętrznego konsultanta, takiego jak ja, było to straszliwie niewygodne. Gdy zabieram się za analizę, zwykle muszę zdefiniować cele, utworzyć profile filtrujące ruch, albo poprawić coś np. w konfiguracji wyszukiwania. Do tego wszystkiego potrzebowałem dostępu administracyjnego. Albo klient ufał mi na tyle, że dawał pełny dostęp, albo z różnych powodów dostępu nie chciał dodać, tak więc wszystkie prośby o zmiany w konfiguracji musiały przechodzić czasami przez kilka osób. Co gorsza – z poziomem „user” nie mogłem nawet podejrzeć bieżącej konfiguracji. Te wszystkie prośby o to, aby podesłać mi screeny z ustawień celów… Zresztą żaliłem się ponad 6 lat temu…

Teraz to się zmieniło. Na lepsze, choć wciąż nie idealnie.

Mamy 4 typy uprawnień, które można dodawać niezależnie:

  • Read & Analyse (Wyświetlanie i analiza) – to samo co dawny „użytkownik” czyli dostęp read-only. Można przeglądać sobie raporty, tworzyć dla siebie segmenty i raporty, których jednak nie możemy udostępnić.
  • Collaborate (Współpraca) – jak wyżej, tyle że możemy wszystko udostępniać.
  • Edit (Edycja) – możliwość dodawać/edytować/usuwać konta, widoki, filtry i cele. Obejmuje powyższe.
  • Manage Users (Zarządzanie użytkownikami) – dodawanie i usuwanie użytkowników – co jednak istotne, nie musi obejmować zarządzania kontami. Można tę opcję dać osobie z administracji, który pilnuje, aby np. dać dostępy nowym pracownikom i usunąć zwolnionym.

Jest więc lepiej – bo jeśli wpuścimy kogoś żeby nam poustawiał konta, to nie usunie nas z zarządzania.

Uprawnienia można nadawać na trzech poziomach – całe konto – usługa – profil, co wprowadza trochę zamieszania, musimy pamiętać komu ile przyznaliśmy.

Co jest też ważne – jeśli jesteśmy na niższym poziomie, to wreszcie można podejrzeć konfigurację! Tu przykładowo jestem na poziomie uniemożliwiającym edycję – ale mogę wejść do ustawień profilu, celów i filtrów – które widzę tylko do odczytu.

Nadal jednak pozostaje spora luka bezpieczeństwa w postaci zbyt szerokiej opcji Edit. Jedną rzeczą jest umożliwienie konsultantowi ustawiania celów i parametrów konta – a inną pozwolenie mu na wysłanie tego konta w kosmos. Wydaje mi się, że to powinno być rozłożone na dwie odmienne role: Edit Profiles (z możliwością np. kopiowania istniejącego profilu i usuwania stworzonego przez siebie) / Manage Accounts (dodawanie kont i usuwanie wszystkiego).

Tak czy inaczej, to krok w dobrym kierunku.

Przy okazji poznawania nowej funkcji, zajrzyjcie na swoje konta i sprawdźcie komu udostępniacie dane, czasami możecie się zdziwić. :-) Z tego co udało mi się zauważyć, to bardzo niewiele firm stosuje politykę okresowej kontroli wszystkich uprawnień w Analytics. Teraz korzystając z opcji „manage users” można ją dodać do obowiązków HR.

Więcej o zarządzaniu użytkownikami znajdziecie w pomocy Analytics, albo na blogu Analytics Talk (tam jeszcze bez opcji Collaborate, która doszła niedawno).

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Paweł Rabinek

    Dzięki za podzielenie się tą informacją. Trzeba przejrzeć teraz swoje konta i co komu, w jaki sposób jest udostępnione.

  2. Rafał Torebecki

    Faktycznie zmiany te są niezwykle pomocne, oczywiście głównie dla osób zajmujących się tym zawodowo. Ja też dziękuję za cenne informacje zawarte w artykule.

  3. Michał

    Witam,

    Mam problem, jakiś czas temu jeszcze przed zmianami dałem dostęp firmie która pozycjonowała mi stronę jako uzytkownik Administrator. Obecnie zakończyliśmy współpracę, ale niestety nie mogę usunąć tego użytkownika bo ma uprawnienia administratora czyli wszystkie zaznaczone. Jak to zrobić? Konto jest moje, to ja jego dodawałem.

  4. Robert Drózd

    Michał,

    a czy też miałeś poziom administratora? Jeśli tak, to powinieneś mieć teraz uprawnienie „manage users” i możliwość skasowania dowolnego użytkownika z konta.

    Tylko jak masz te trzy poziomy które są na ilustracji konto – właściwość – widok, musisz wejść do zarządzania użytkownikami w tym pierwszym poziomie czyli na koncie.

  5. Michał

    Tak, dzięki, już się połapałem. Coś mnie zaćmiło i w tylko w prawej kolumnie widok/profil widziałem opcję ‚zarządzanie użytkownikami’ :)

  6. Robert Drózd

    No bo to jakoś strasznie pomotali, sam się gubię. ;-)

  7. Rafał Nowicki

    Szkoda, że google tak powoli reaguje i wprowadza modyfikację w systemie zarządzania użytkownikami Analytics.

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.