Skocz do linków, Skocz do treści

Paper prototyping – relacja z dziesiątego spotkania UX Book Club

10 marca 2011 19:16. Autor: Robert Drózd. Komentarze (2) »

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

10 spotkanie UX Book Club już za nami. Niedługo miną dwa lata od pierwszego spotkania. Bardzo się cieszę, że inicjatywa przetrwała tak długo i mamy już stałych uczestników. Jedna z koleżanek przełożyła swój urlop, żeby tylko przyjść. :-)

Tym razem rozmawialiśmy o książce Paper Prototyping autorstwa Carolyne Snyder i o papierowych prototypach. Doszliśmy do wniosku, że dziś rysowanie na papierze ma trochę inną rolę niż 8 lat temu, gdy wyszła książka. Wtedy zrobienie prototypu papierowego i użycie go w testach miało sens, bo to faktycznie była bardzo szybka metoda. Dzisiaj się to zmieniło, bo mamy dostępne różne pakiety do szybkiego prototypowania (choćby Axure) i wygenerowanie klikalnego interfejsu będzie czasami szybsze niż narysowanie go.

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

Dziwną wydała nam się promowana przez autorkę koncepcja „ekstremalnego” testowania prototypów papierowych, gdzie jeden z prowadzących robi za „komputer” i zmienia wszystkie stany ekranu zgodnie z zachowaniem użytkownika. O ile prototyp taki nie dotyczy np. przedmiotu fizycznego, lepiej i łatwiej chyba jest zrobić interakcje na komputerze.

Dlatego też paper prototyping bardziej przydatny jest w początkowej fazie pracy z klientem, tak aby od razu przelać koncepcje na papier i ocenić ich sens. Prototypy na papierze przydają się też do decyzji o priorytetach i zakresie funkcjonalnym.

Rozmawialiśmy też o technikach tworzenia prototypów.

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

Używamy:

  • zwykłych kartek (i ołówka),
  • kartek z siatką (tzw. grid),
  • kartek z szablonami przeglądarki czy systemu, w którym projektujemy (przykładem mogą być notatniki jakie Allegro rozdawało we Wrocławiu na World Usability Day 2010),
  • kartek i samoprzylepnych karteczek,
  • narzędzi typu UX Pin. O nim jeszcze napiszę, gdyż w naszych opiniach byliśmy zadziwiająco zgodni. :)

Po 1,5 godzinnym omówieniu książki była pizza (uczestnikom przypominam o funduszu pizzowym) a następnie zabraliśmy się za miniwarsztaty. Postanowiliśmy poćwiczyć się w projektowaniu. Na warsztat wzięliśmy stronę główną PKP. Jaki jest koń, każdy widzi i rzeczy do zmiany tam jest sporo.

Założenie biznesowe jakie przyjęliśmy to „rozwinięcie sprzedaży biletów przez internet”.

Potem podzieliśmy się na grupki i zaczęliśmy projektować. Wyszło nam, że najważniejsze jest połączenie wyszukiwania połączeń, sprzedaży i prezentacji promocji. Przy czym promocje nie mogą być na zasadzie „Super Bilet od 59PLN” tylko „Warszawa-Gdańsk od 59 PLN”, z przejściem od razu do systemu transakcyjnego, gdzie wybieramy połączenie i bilet. Sporo dobrych wzorców da się wziąć ze stron linii lotniczych.

Mieliśmy kilka pomysłów, jak uprościć życie ludziom, którzy nie orientują się w spółkach kolejowych i kategoriach pociągów, choćby przez wprowadzenie dwóch ustawień wyszukiwania: komfort (EIC, EC) vs ekonomia (TLK, IR, Regio).

Myśleliśmy też w jaki sposób uwzględnić rzeczy, które mogą być „życzeniem zarządu” (jakieś notki PR-we bez znaczenia dla pasażerów), aby były widoczne, ale jednocześnie nie zabierały dostępu do najważniejszych funkcji dla pasażerów.

Po około godzinnym rysowaniu, każda grupa zaprezentowała swoje dzieła. :-)

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

UX Book Club Warsaw 10. (2011-03-09)

Jak wyglądały projekty, to akurat nie jest istotne, bo to tylko ćwiczenia, ale ciekawe, że wszyscy doszliśmy do podobnych wniosków, a samo spotkanie okazało się bardzo udanym eksperymentem. :-)

Więcej zdjęć na Flickrze: UX Book Club 10. Za udostępnienie sali dziękujemy firmie Infor Training.

Już niedługo ankieta na temat następnego spotkania, które obędzie się w kwietniu, lub maju. Zajmiemy się albo wyszukiwarkami, albo iPadem.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS

Komentarze z innych blogów

  1. Ankieta na 11 UX Book Club: iPad czy wyszukiwarki? : WebAudit Blog

    […] dwóch miesiącach wracamy z warszawskim Klubem Użytecznej Książki. Po ostatnim, bardzo udanym spotkaniu, zdecydowaliśmy się kontynuować jego formułę. A więc będzie pół-teoretycznie, […]

  2. 11 UX Book Club o wyszukiwarkach – już 9 listopada : WebAudit Blog

    […] jak na spotkaniu poświęconym Paper Prototyping, w pierwszej części porozmawiamy o książce, w drugiej podzielimy się na grupy […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.