Skocz do linków, Skocz do treści

Disrupt: czyli jak być innowatorem?

28 kwietnia 2011 19:57. Autor: Robert Drózd. 4 komentarze

Aktualizacja z 1 maja: książka już NIE JEST darmowa.

Disrupt w Kindle for PC

Kindle Store, czyli sklep Amazonu z książkami na Kindle ma co jakiś czas promocje, w których ceny różnych książek obniżane są do zera i można taką książkę pobrać za darmo. Zdarzają się tam prawdziwe perełki, warte pełnej ceny. Taką jest też Disrupt: Think the Unthinkable to Spark Transformation in Your Business, której autorem jest Luke Williams.

Rzecz poświęcona jest innowacjom, przede wszystkim w projektowaniu produktów i usług. Co jest cechą udanej innowacji? Często to, że zakłóca ona standardowy sposób myślenia. Na przykład, kto mógłby myśleć o sprzedaży skarpetek, które są nie do pary?  Twórca Little Miss Matched zadał sobie kiedyś to pytanie. I stwierdził, że branża skarpetkowa jest nudna i przewidywalna – i że można to zmienić. Dziś, Little Miss Matched są znane z pakowania skarpetek po trzy, przy czym każda skarpetka jest inna, co nie oznacza że do siebie nie pasują. Kupująca ma aż 3 opcje, no i brak kłopotu, jeśli jedna ze skarpetek zaginie.

Wymyślanie takich produktów opiera się według Williamsa na „disruptive hypothesis” – destrukcyjnej hipotezie. Chodzi o odświeżenie tradycyjnego myślenia za pomocą stwierdzenia, które jest umyślnie nieracjonalne. Proces, o którym przeczytamy w „Disrupt” polega na trzech krokach:

  1. Co chcemy zakłócić?
  2. Jakie są szablony, zwyczaje, clichés w danej branży?
  3. Jaka będzie destrukcyjna hipoteza?

Na przykład:

  1. Chcemy zmienić sposób korzystania z restauracji.
  2. W restauracji zwykle na początku dostaje się menu, a potem wybiera zazwyczaj 3 dania: pierwsze, drugie i deser.
  3. A co jeśli klient:
    • nie będzie miał wyboru i musi zapłacić od razu?
    • dostanie po kolei 30 dań?
    • i dopiero przy wyjściu otrzyma menu?

Mniej więcej w taki sposób działa restauracja El Bulli, o której możemy poczytać np. na Gastronautach. Swoją drogą, innowacyjność i ekskluzywność nie uchroniła jej przed upadkiem. :-)

Warto „Disrupt” przeczytać i poszukać w niej pomysłów dla swojej firmy.

Dla nie mających doświadczeń z Kindle i Amazonem:

  • Tak długo jak na karcie książki widnieje $0.00, jest ona rzeczywiście za darmo, żadnych ukrytych opłat.
  • Aby ją „kupić” musimy mieć konto w Amazonie.
  • Książki z Kindle Store można czytać nie tylko na Kindle, ale także na PC, Macu, iPadzie, telefonach z iOS, Androidem i Blackberry. Przykład z Kindle for PC widzicie na początku artykułu.
  • Promocje zwykle trwają około tygodnia, ta książka pojawiła się 25 kwietnia. Tak więc macie niewiele czasu. :-) Od 1 maja książka już nie jest darmowa.

Przy okazji zajrzyjcie do artykułu Darmocha z Kindle Store – część IV na Świecie Czytników. Wynalazłem tam parę innych ciekawych biznesowych rzeczy, np. trójpak o handlu detalicznym i wyznaczaniu cen.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Dominik Koza

    Dzięki, książka już na Kindle’u.

    PS Świetny blog. Przed zakupem czytnika wylądowałem właśnie tutaj.

  2. Romek

    A jak na tym amazonie znaleźć listę aktualnych wszystkich promocji „za 0 zł”?

  3. Robert Drózd

    Na http://swiatczytnikow.pl po prawej stronie jest link „Pozycje za $0.00 z Kindle Store”

Komentarze z innych blogów

  1. Darmocha z Kindle Store: 6.01.2012 – Historia, marketing, finanse i …37 poradników | Świat Czytników

    […] czwórki i piątki), liczba osób, które ksiązkę polecają, jak też zawartość. O książce pisałem osobno na swoim blogu […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.