Skocz do linków, Skocz do treści

Klub numer 7, Magia Interfejsu i zbiórka na pizzę

4 maja 2010 10:12. Autor: Robert Drózd. 4 komentarze

Prawie dwa tygodnie temu, 21 kwietnia 2010 mieliśmy siódme, długo wyczekiwane spotkanie UX Book Club. Frekwencja nie zawiodła i było nas 22 osób, czyli najwięcej w historii naszych klubów, które zwykle są dość kameralne.

Uczestnicy spotkania UX Book Club

Zdjęcia ze spotkania zrobiła tym razem Kasia Krusiec.

Zbiórka na pizzę :-)

Na początku małe ogłoszenie. Do tej pory pizzę i napoje sponsorowaliśmy ja oraz Ewa, ale jeśli ktoś chce się dołączyć, utworzyłem subkonto „Fundusz pizzowy”. Poniżej dane konta:

mbank
17 1140 2004 0000 3402 5257 9034
Robert Drózd

Spotkanie

Magia Interfejsu - okładkaTeraz o spotkaniu. Duża liczba uczestników nie zaskoczyła. Książka Roberta Hoekmana
Magia interfejsu. Praktyczne metody projektowania aplikacji internetowych omawia tematy, które mogą być interesujące prawie dla każdego. Autor przedstawia kolejne iteracje, do których dochodził podczas projektu i ilustruje je przy pomocy makiet.

O czym rozmawialiśmy?

  • O tym jak można dzielić funkcje nawigacyjne, czy i kiedy podział według zadań ma sens (rozdział 3). Mi i paru innym osobom nie podobało się podejście Hoeckmana, który zrobił nowy schemat nawigacji pomijając całkowicie etykietowanie, które zarówno w oryginale, jak i tłumaczeniu ma spore błędy: czym się różni „DESIGN web page” od „CREATE new page”?
  • O zmianach w interfejsie Youtube, oraz o procesie tworzenia odtwarzacza (rozdział 12)
  • O tym jak pokazywać kroki formularza, aby właściwie informować użytkownika o jego przebiegu (rozdział 14). Autor pokazał kilka podejść – i paradoksalnie, mniej podobało nam się ostatnie, gdzie próbował wdrożyć koncepcję akordeonu.
  • O sposobach walidacji formularzy (rozdział 15), a konkretnie o sposobach informowania człowieka o błędzie: tak aby podjął właściwe działanie, ale jednocześnie, aby go nie wystraszyć. Oj oj oj! – to jeden z możliwych komunikatów, ostrzeżenie, ale zabawne. Nie zapominajmy też o „Kurza stopa!”, która pojawia się bodajże w Chrome.

Wiele rozdziałów pomijaliśmy, gdyż ich treść była dla nas oczywista. Jak stwierdziła jedna z koleżanek: bez tego całego procesu myślowego można od razu zaproponować ostateczne rozwiązanie. Dlatego doszliśmy do wniosku, że na następnych spotkaniach wolimy czytać bardziej specjalistyczne pozycje.

Jak to przetłumaczyć?

Ponownie trochę zawiodło tłumaczenie. Oryginał nazywa się Designing the Moment czyli „Projektowanie chwili”  i wokół angielskiego słowa „moment” autor konstruuje wiele wypowiedzi w książce.

Weźmy pierwsze zdanie z „Designing the Moment”:

A good user experience is all about good moments.

I pierwsze zdanie z „Magii interfejsu”:

Przyjemność pracy z programem wypływa bezpośrednio ze wszystkich spędzonych z nim miłych chwil.

Raz, że zagubiliśmy tutaj powiązanie między tytułem i słowem „chwila”, dwa, że tłumacz za bardzo interpretował. No, ale jeśli nie mamy w języku polskim dobrego odpowiednika „user experience”, to trzeba interpretować.

Jeszcze trudniejsze zadanie tłumacz miał w rozdziale drugim, gdzie autor snuje dość mętne rozważania na temat różnic między określeniami „login”, „log in” oraz „sign in”. Były na to dwa sposoby. Albo wywalić w ogóle ten fragment, jako irrelewantny dla polskich czytelników, albo spróbować ująć jego koncepcję przez wyjaśnienie czym się różni „logowanie” od „zaloguj”. Niestety tłumacz pozostawił po prostu angielskie określenia. Dlatego jednak polecam w tej dziedzinie oryginały. :-)

Zapraszamy na 8 spotkanie!

Na ósmym spotkaniu, które odbędzie się 2 czerwca, czytać będziemy Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics ? autorzy: Thomas Tullis, William Albert.

Tradycyjnie, na spotkanie zapisujemy się na Goldenline. Książka wydana została tylko po angielsku, więc jeśli ktoś chce wziąć udział w spotkaniu, powinien jak najszybciej książkę zamówić.

Więcej na stronie autorów. Jest tam też spis treści. Pozycja omawia metryki, które mogą posłużyć nam do mierzenia skuteczności różnych rodzajów badań. Wskazuje też na to co jak badanie właściwie przygotować, no i jak uniknąć różnych błędnych interpretacji, jak to się dzieje ze słynnym dogmatem „przetestuj 5 użytkowników”, który wszyscy przepisują, zapominając o pierwotnych założeniach Nielsena.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. ChinskiMandaryn.pl

    Szkoda że nie można uczestniczyć wirtualnie …. zdalnie, to byłoby jeszcze więcej uczestników z całej Polski.

    PS
    Albo chociaż nagrywać dźwięk (to byłoby prostsze) na dyktafon,
    lub wideo na podcast (niektóre kamery mają teraz nawet oprogramowanie odrazu wysyłające na YouTube), w ten sposób byłby chociaż materiał po spotkaniu.

  2. Robert Drózd

    Już na pierwszym (czy drugim) spotkaniu stwierdziliśmy, że NIE będziemy rejestrowali spotkań – wtedy gdy rzeczywiście ktoś chciał nagrywać. Dzięki temu można mówić bardziej otwarcie.

    To nie chodzi o popularność, a o to, aby osoby zainteresowane miały okazję porozmawiać. Zachęcam do organizowania klubu we własnym mieście. :-)

Komentarze z innych blogów

  1. Zapraszamy na UX Book Club 8bis ! : WebAudit Blog

    […] spotkaniach – jeśli książka jest łatwa i po polsku, przychodzą tłumy (jak na spotkanie 7 z „Magią interfejsu”), tutaj pozycja była trochę trudniejsza i po angielsku i pojawiło się znacznie mniej […]

  2. Paper prototyping – relacja z dziesiątego spotkania UX Book Club : WebAudit Blog

    […] 1,5 godzinnym omówieniu książki była pizza (uczestnikom przypominam o funduszu pizzowym) a następnie zabraliśmy się za miniwarsztaty. Postanowiliśmy poćwiczyć się […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.