Skocz do linków, Skocz do treści

Doktorat z architektury informacji i ankiety…

5 marca 2010 20:40. Autor: Robert Drózd. Komentarze (13) »

Napisał do mnie Michał Nowakowski, który pisze doktorat na Uniwersytecie Szczecińskim z architektury informacji.  Michał przygotował ankiety, których wyniki wykorzysta w swojej pracy.

Poniżej cytuję opis badania:

Celem internetowego badania ankietowego jest ocena jakości różnych kryteriów architektury informacji dla 3 popularnych portali biznesowych: Allegro.pl, Merlin.pl oraz YellowPages.pl.

Całościowe badanie oceny jakości dla każdego z portali składa się z 6 ankiet dotyczących poszczególnych kryteriów architektury informacji. Do kryteriów tych zalicza się:

1. Ocena wyglądu portalu

2. Ocena grupowania i organizacji informacji w portalu

3. Ocena sposobów etykietowania hiperłączy wykorzystywanych w portalu

4. Ocena sposobu nawigacji po portalu

5. Ocena sposobu wyszukiwania informacji w portalu

6. Ocena zawartości merytorycznej portalu

Badanie polega na ocenie poszczególnych kryteriów architektury informacji na podstawie przeglądaniawykonywania podstawowych operacji na stronach internetowych portali.

Całkowity czas trwania badania dla jednego portalu zależny jest od doświadczenia w korzystaniu z różnych portali internetowych oraz stopnia znajomości wybranego portalu i wynosi średnio ok. 90 minut.

Wyniki z ankiet posłużą w badaniach nad architekturą informacji w realizowanej pracy doktorskiej.

Wersje elektroniczne ankiet dla poszczególnych portali znajdują się pod poniższymi linkami:

Allegro.pl:
http://webankieta.pl/ankieta/w1hpvxdwquwo

Merlin.pl:
http://webankieta.pl/ankieta/w1hpvudn5av2

YellowPages.pl:
http://webankieta.pl/ankieta/w1hpvxgw0fbe

Dziękuję za udział w badaniu!
mgr Michał Nowakowski (michal.nowakowski@wneiz.pl)

I teraz moje uwagi.

Bardzo się cieszę, że architektura informacji doczekała się naukowych badań, których efektem ma być doktorat. Nie wiem ile takich prac w Polsce było podejrzewam że nie więcej niż kilka.

Mam jednak wątpliwości co do takiej formy badania.

Po pierwsze: jest za długie! Poddałem się po pierwszej ankiecie na temat Allegro, która była pierwszą częścią z sześciu. Obawiam się, że mało osób wytrzyma 90 minut.

Po drugie: badanie jest, jak wnioskuję z opisu przeznaczone raczej dla specjalistów – stąd prośba Michała o publikację na tym blogu. Ale choć uważam się za specjalistę – w pewnym momencie się zagubiłem. Naprawdę nie wiem jak odpowiedzieć np. na to jaka jest: „ważność widoczności symbolu graficznego logo i nazwy firmy (w ramach całej strony) na stronach portalu”, albo ocenić „dopasowanie czytelności funkcjonalnej dowolnej podstrony portalu do tematyki i przeznaczenia portalu”… Co to jest czytelność funkcjonalna, anyway?

Fragment ankiety

Na większość pytań trudno jest odpowiedzieć w podanej skali, dlatego obawiam się że trudno też będzie zebrać sensowną liczbę ankiet.

Wydaje mi się, że w takim przypadku lepiej byłoby dość do wyników dojść niebezpośrednio – i pytać nie tyle o ogólne kryteria, co o konkretną ocenę w szczegółowych przypadkach – a z tego wyciągać wnioski ogólne.

Zachęcam jednak do obejrzenia ankiet i Waszej opinii – szczególnie jeśli łapiecie się pod odbiorców ankiety…

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. pan P.

    poświęcić 90min na wypełnianie ankiety? wolne żarty :)

  2. Aga Szóstek

    Witam serdecznie,
    Architektura informacji była już bardzo szeroko badana w dziedzinie HCI (i to od wielu lat). Szczerze mówiąc tego typu praca za granicą mogłaby mieć miejsce z 10 – 15 lat temu. Ale nie chcę tu tylko krytykować, bo to nigdy nie pomaga. Nie wiem, co dokładnie jest celem tego badania, ale, z tego, co widzę, to brakuje mi w nim definicji takiego celu. Dlaczego ktoś taki jak ja miałby uczestniczyć w tym badaniu? Czy jego celem jest stworzenie narzędzia (ankiety) do oceny portali internetowych? (jeśli tak, to jest ono zdecydowanie za długie). Czy jest tym celem próba oceny jak dalece wartość merytoryczna wpływa na postrzeganie innych elementów architektury (wtedy warto zastanowić się nad połączeniami między pytaniami). Czy może jest ot typowo ewaluacyjna ocena trzech portali (co trudno jest generalizować dla szerszego użycia, co jest przecież celem pracy naukowej).

    Jest mi też trudno wyobrazić sobie dlaczego taki wybór stron – co je łączy, co je dzieli…? Dla mnie (osoby z doktoratem w dziedzinie HCI) na pierwszy rzut oka trudno jest nawet zacząć się domyślać…

    Panie Michale, sugerowałabym podzielenie problemu na mniejsze części – jeśli Pana celem jest faktycznie ocena porównawcza (co podejrzewam), to proszę zacząć od jednego elementu (ja bym zaczęła od zawartości merytorycznej portali i ich postrzegania przez użytkowników, bo to jest potencjalnie interesujące i być może nawet nie bardzo jeszcze wyekspolatowany temat). Ankieta może być początkiem do takiego badania, ale tak naprawdę potrzebuje Pan zrobić badanie jakościowe w celu odpowiedniej kategoryzacji wyników (jeśli nie wie Pan, jak to zrobić, to proszę poczytać o tym na stronie: http://hci.pjwstk.edu.pl/index.php?page=test lub http://hci.pjwstk.edu.pl/index.php?page=analiza-kierunkowa-2). Bo obawiam się, ze niewiele osób zdecyduje się na wypełnienie ankiety zajmującej 90 minut…

    Mam nadzieję, że moje uwagi okażą się pomocne i życzę powodzenia,
    Agnieszka Szóstek

  3. Ewa

    @Aga za granicą owszem dużo jest dostępnych prac naukowych, jednakże w Polsce ich brak, przeraźliwy brak dlatego to pocieszające, że ludzie po to sięgają.

  4. Aga Szóstek

    Zdecydowanie tak i zdecydowanie popieram pracę naukową w tym kierunku!!! Jedyne, co chciałam powiedzieć to to, że bardzo ważnym jest odpowiednie określenie problemu badawczego. Tylko wtedy wynik tego typu badań będzie miał szansę na stanie się wynikiem generycznym. A mam wrażenie, że tego trochę brakuje w powyższym badaniu. I mam nadzieję, że moje uwagi mogłyby pomóc sprecyzować ten problem (i dzięki temu ograniczyć długość samej ankiety:)

  5. Michał Nowakowski

    Dziękuję za wszystkie uwagi!

    Celem w moim doktoracie jest analiza metod jakościowych i ich zastosowalność do oceny jakości architektury informacji.

    Przy okazji oczywiście będzie można porównać wybrane portale pod kątem ich AI, ale nie jest to cel główny. Aga spytała czemu takie portale. Otóż te 3 portale są przedstawicielami różnych modeli biznesowych i dlatego je akurat wybrałem do badania. Ponadto te akurat serwisy są chyba najpopularniejszymi tego typu w Polsce.

    Jeśli chodzi o długość ankiety to zgadzam się, że może to być dość poważną przeszkodą do jej wypełnienia ;) Jednak jej zawartość wynika z potrzeby uwzględnienia wielu kryteriów AI oraz danych do kilku metod jakościowych. No i jakoś tak to wyszło :)

    Przy okazji dodam, że mam już trochę wyników z ankiety i zaobserwowałem wśród badanych ciekawy fakt. Otóż wiele z osób stwierdziło, iż dzięki tej ankiecie nauczyło się nowych sposobów korzystania z portali oraz występujących w nich funkcji/możliwości. Więc w pewnym sensie ankietę można również traktować jako kompendium wiedzy o korzystaniu z portali biznesowych.

    A tak w ogóle to znacie jakieś poważniejsze prace (naukowe, doktorskie) z zakresu AI w Polsce? Z tego co znalazłem to na pewno prof. Sikorski (Politecznika Gdańska) czy dr Skórka (AP Kraków).

    Z uwagi na fakt, że gonią mnie terminy linki na ankiety będą na 100% działać do końca marca 2010 r. Po tym terminie trudno mi zapewnić ich aktywność.

    Jeszcze raz zapraszam do zapoznawania się z ankietami!

  6. Aga Szóstek

    @ Michał: Czy szukasz tyko materiałów po polsku? Bo po angielsku jest tego sporo. Gdybyś szukał czegoś o metodach jakościowych, to na ostatnim sympozjum Kansei w praktyce porównywałam wartość metody Contextual Inquiry z Repertory Grid Technique (obie metody jakościowe).

  7. Michał Nowakowski

    Zdecydowanie szukam materiałów nie tylko po polsku. Z resztą to byłoby wtedy dość trudne, żeby kompleksowo podejść do tematu AI ;) Choć z drugiej strony muszę przyznać, że pojawia się coraz więcej literatury z tego zakresu w języku polskim. I to jest pocieszające.

    Aga, dzięki za info o metodach! Spojrzę na nie bliżej. W swoich badaniach zamierzam wykorzystywać jednak inne metody, np. ekspercka czy QFD.

  8. Aga Szóstek

    Mailem podeślę ci w takim razie kilka artykułów o analizie eksperckiej. Z metodą QFD w swojej karierze się nie spotkałam, pewnie dlatego że ma bardziej marketingową barwę, a ja głównie zajmuję się UX. I życzę powodzenia!

  9. Tyhagara

    Ja tam ankietom nie ufam. Zapytaj ludzi jak wyobrażają sobie idealny odkurzacz, potem postaw przed nimi 10 odkurzaczy różnych firm, i wybiorą ten który ma najładniejszy kolor. Ludzie kiedy ich pytać mówią inaczej niż robią, dlatego ankiety są niewiarygodne.

    Do tego dochodzi niezrozumienie pytania i różne interpretacje – czy klikasz w reklamy? nie nie klikam – a wiesz, że to na pierwszym miejscu w wynikach Google to też reklama? – i tutaj wielkie oczy.

    Pytania abstrakcyjne, takie jak w tej ankiecie – pierwsze wrażenie wywołane przez stronę portalu – to już w ogóle magia. To tak, jakby pytać człowieka, czy zdaje sobie sprawę jak wpływają na niego przekazy reklamowe w TV.

  10. niedoszły bibliotekarz

    cóż dotarłem sporo dalej niż autor artykułu i gdyby nie pad webankiety ukończyłbym 1 część ale sorry już jedna ankieta jest nie do przebrnięcia więc nie sądzę żeby poza jakimiś „dziwnymi” ludźmi ktoś wypełnił je wszystkie.

    z kolei będzie działało na niekorzyść jakości badania to że ukończy ankiety jakaś specyficzna grupa nie cały przekrój użytkowników portali

  11. Michał Nowakowski

    Na poszczególne części ankiety odpowiedziało mi ponad 100 osób i nie było sytuacji, żeby Webankieta nawaliła. Ale cóż, wszystko się może zdarzyć ;)

    A tak przy okazji, jest duża grupa ludzi, którzy jednak jakoś przez nią przebrnęli :) Choć wiem, że nie było łatwo…

    Co do przekroju społecznego badanych to mam reprezentantów z grupy wiekowej 20-60 lat.

    A jeszcze co do zaufania, w analizie danych ankietowych wprowadziłem współczynnik wiarygodności badanych osób, który uzależniony jest od np. czasu przebywania na stronie ankiety i portalu czy prawidłowości wykonywania zadań.

    Dzięki za wszelkie uwagi!

  12. niedoszły bibliotekarz

    dzięki za odpowiedź, to faktycznie sporo ludzi wypełniło jak na tak dużą ankietę, co do systemu webankiety to może nie ich wina a mojego łącza (UPC) bo czasem są z nim dziwne problemy :( faktem jest że nie chciała ni w ząb iść dalej więc odpuściłem mimo żalu że się tyle klikania zmarnuje

  13. Michał Nowakowski

    A ja dziękuję Ci za chęć wzięcia udziału w ankiecie!

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.