Skocz do linków, Skocz do treści

Prezentacja o Analytics z World Usability Day Tour 2009

10 listopada 2009 23:03. Autor: Robert Drózd. Komentarze (9) »

Dziś odbyło się warszawskie spotkanie z okazji World Usability Day Tour 2009. W Auli głównej PJWSTK, tam gdzie odbywa się też Kansei przez 4 godziny płynęły różne opowiadania o użyteczności.

Ja miałem mówić o „Magii Google Analytics”. Temat enigmatyczny i chyba zawiodłem trochę ludzi spodziewających się sztuczek, bo było dość nudno o prawidłowym korzystaniu z Analyticsa. Prezentacja poniżej:

Główne tezy mojej prezentacji to:

  1. Korzystanie z Analytics wymaga przygotowania. Trzeba ustawić odpowiednie segmenty, cele, filtry – tego się nie da zrobić później.
  2. Segmenty to podstawowe narzędzie przy analizie. Dopóki patrzymy na cały serwis, widzimy las, a nie widzimy które drzewo toczą korniki. Musimy podzielić naszych użytkowników np. według sytuacji w której się znajdują, np. „power userzy”, bardzo lojalni, lojalni ale wciąż niezarejestrowani itd. Analytics ma 3 metody na segmentację: wbudowane segmenty, możliwość tworzenia własnych segmentów – oraz najmocniejszą możliwość tworzenia osobnych profili w oparciu o segmenty przesłane do Analytics jako zmienne.
  3. Do każdego segmentu trzeba wybrać sensowne metryki. Metryki są sensowne, gdy odpowiadają same w sobie na pytania biznesowe i gdy ich zmiana da się od razu zinterpretować.

Dwa linki ze szczegółami technicznymi:

  1. Jak tworzyć segmenty zaawansowane w Analytics Help.
  2. Na czym polega ustawianie zmiennych, w których możemy np. przechować informacje o segmencie, do którego należy użytkownik, np. „Klient”. To warto, aby poczytali nawet zaawansowani użytkownicy GA – kilka dni temu zmienił się całkowicie system zmiennych. Zamiast jednej zmiennej, którą ustawialiśmy przez _setVar – mamy teraz dowolną ilość zmiennych i nową metodę _setCustomVar.

Przykładowy kod ustawiający zmienną (wstawiamy go gdziekolwiek w kodzie, po załadowaniu skryptu GA) będzie taki:
pageTracker._setCustomVar(
1,        // Zmienna numer #1 (nowy parametr)
"Typ",    // Nazwa zmiennej
"Klient", // Wartość zmiennej
1         // Zasięg zmiennej (nowy parametr — 1 to użytkownik, 2 to sesja, 3 to strona)
);

Temat segmentacji jest na tyle ciekawy, że na pewno jeszcze o nim napiszę.

O samej imprezie: kilka ciekawych prezentacji – szczególnie Pawła Haltofa o badaniu serwisów społecznościowych i Patryka Grzeszczuka o interfejsach gier i tym, jak podobne jest ich tworzenie do „normalnych interfejsów”. Koleżanki z Gemiusa w skondensowanej formie przestawiły problemy polskich banków online (a przy okazji wszyscy się dowiedzieli ile kosztuje w Gemiusie badanie użyteczności :). Po mnie mówił jeszcze o projektowaniu dla urządzeń mobilnych Marcin Szuba – najważniejsza myśl: „mobilize, not minimize”. Wcześniej z Ewą powiedzieliśmy też o klubach użytecznej książki i rozdaliśmy trochę ulotek. :-) Może nie była to najlepsza pod słońcem konferencja o użyteczności, ale przez te 4 godziny nie nudziłem się.

Uzupełnienie: są już nagrania z mojego wystąpienia oraz innych.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Mariusz Dziechciaronek

    Świetna prezentacja, żałuję, że nie dałem rady być w Warszawie, ale niestety zmęczenie było silniejsze. Jako średniozaawansowany Analitykowiec doceniam wysiłek. :) Zapraszam również na ucd.com.pl: http://www.ucd.com.pl/2009/11/11/testowanie-aplikacji-translatorskich-wud-2009-szczecin/

  2. arecki

    Pozwolę sobie na początek skomentować Twoją prezentację: czułem się jakby to było książkowe spotkanie o „Godzina dziennie z Web Analytics” (mam nadzieję, że omówimy ją na jednym ze spotkań). Szczególnie omówienie miar dla blogów, sklepów i serwisów społecznościowych. Domyślam się, że dla osób nieznających tej pozycji była to ciekawa prezentacja.
    Najciekawsze były dla mnie te „egzotyczne” prezentacje panów z IWP i PJWSTK.

  3. Bartłomiej Dymecki

    Robert, wydaje mi się, że liczby, metryki i długie analizy nie są zbyt interesujące dla przeciętnej osoby, nawet takiej „z branży”. Ta „magia” w tytule prezentacji mogła sugerować pokazanie „fajny szczuczek” lub czegoś podobnego :-)

    W każdym razie żałuję, że nie widziałem tej i innych prezentacji. Szkoda, że nie postarano się o transmisję.

  4. Bartłomiej Dymecki

    O, takimi właśnie błędami jak powyżej kończy się nie przeczytanie komentarza przed wysłaniem :-)

  5. Justyna Kwaśniewska

    Robercie, gratuluję wystąpienia.

    Jestem humanistką i trudno mi było pojąć to wszystko o czym mówiłeś, ale jako jeden z nielicznych prelegentów odznaczałeś się pasją i sporą wiedzą.Takich osób chce się słuchać. Dzięki :)

    Słyszałam od innych słuchaczy -bardziej zaawansowanych w analytics, iż wykład był konkretny i ciekawy – duży plus.

    Liczby, metryki, analizy są jak najbardziej potrzebne, trudno było przygotować tego typu prezentację w stylu prezentacji gry vs użyteczność.

  6. Mirek Połyniak

    chciałbym Robercie pogratulować świetnej prezentacji i żałuję, że miała ona miejsce w Warszawie, a nie Wrocławiu [bo tam na WUD byłem]
    przede wszystkim analityka to podstawa skutecznego marketingu, a osobiście wyznaję tezę, że „Google Analytics prawdę ci powie” w odniesieniu do jakości serwisu, problemów z użytecznością i wieloma innymi aspektami
    myślę, że to była prawdziwa ‚magia’ – czyli jak maksymalnie wykorzystać potencjał GA

Komentarze z innych blogów

  1. World Usability Day Tour de Pologne’09 – Wrocław « Skuteczny e-marketing

    […] zainteresowanych tematem użyteczności polecam relację z warszawskiej edycji WUD i świetną prezentację „Magia Google Analytics”, których autorem jest Robert […]

  2. I jeszcze jedna prezentacja z WUD : WebAudit Blog

    […] Relacje, Użyteczność Bez komentarzy ? Autor: Robert Drózd Zanim w poprzedni wtorek zacząłem mówić o Analytics, wspólnie z Ewą Liszcz opowiedzieliśmy o Klubach Użytecznej Książki. Prezentacja […]

  3. Google usuwa Netsprint i Interię (ze statystyk) : WebAudit Blog

    […] dwóch zmianach było głośno: chodzi o śledzenie asynchroniczne, a także o nowy mechanizm definiowania zmiennych. Pisałem o tym, ja, pisały też blogi branżowe – temat zmiennych omówił dość […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.