Skocz do linków, Skocz do treści

Po drugim Klubie użytecznej książki

27 kwietnia 2009 0:26. Autor: Robert Drózd. 3 komentarze

Czy wiecie w jaki sposób przygotować pokój do spotkań z klientami, tak aby na spotkaniach przebywali krócej, wychodzili bardziej zadowoleni i płacili przed czasem? Jedna z uczestniczek naszych spotkań znalazła na to przepis w książce „Użyteczność w praktyce”. Szkoda, że Marka Kasperskiego z nami nie było, ciekaw byłbym reakcji. Otóż na stronie 274 wspomnianej książki znajduje się dość skrótowy opis laboratorium usability czyli miejsca, w którym przeprowadzamy testy. Naprawdę nie ma tam nic odkrywczego. Proste meble z IKEI, trochę kwiatków doniczkowych, no i koniecznie zabrać stamtąd zegar, aby nie rozpraszał badanych. Emilia zastosowała ten przepis i … zadziałało na klientach. :-)

Drugie spotkanie UX Book Club odbyło się na X piętrze Pałacu Kultury i Nauki, gdzie siedzibę ma jedna z warszawskich uczelni. Za zorganizowanie sali podziękowania należą się Gosi Sobańskiej. Było nas tym razem o połowę więcej. Brak stołu i większa odległość powodowały początkowo pewną alienację, ale rychło rozpoczęły się ożywione dyskusje. Czynnikiem mobilizującym był często Eryk Orłowski, który zdanie i to zdecydowane ma prawie na każdy temat. :-)

Tym razem za treścią książki podążaliśmy dosyć luźno, po prostu omawiając pytania i wątpliwości jakie nam się nasunęły. Najwięcej kontrowersji wzbudziła pierwsza część trzeciego rozdziału, zatytułowana „Badania jakościowe”. Na ile tradycyjne metody IDI i FGI można zastosować przy projektowaniu? Której użyć gdy poprawiamy istniejący serwis? Tu dużo celnych pytań zadawał Michał Smyk; chociaż w sumie nie doszliśmy do żadnych wniosków. :-) Czy lepiej wziąć moderatora z zewnątrz czy samemu próbować? (Lepiej z zewnątrz). No i powtórka z podstaw – dlaczego nigdy, przenigdy nie wolno mylić wywiadów focusowych z testami funkcjonalności, coś takiego jak „testy focusowe” nie istnieje!

Nawiązując niejako do tradycji Aulowej, nie zabrakło tym razem pizzy, na którą rzuciliśmy się po dwóch godzinach rozmów. A samo spotkanie skończyło po godzinach trzech, gdy pokonało nas już fizyczne zmęczenie.

UX Book Club (Warszawa) 2009-04-22

Następne spotkanie (3 czerwca), na które można już się zapisać, poświęcone będzie formularzom. Skupimy się tym razem na publikacji anglojęzycznej: „Web Form Design” Luke’a Wroblewskiego. Uczestnicy spotkania mogą otrzymać tę książkę w wersji elektronicznej (przekazało nam ją wydawnictwo Rosenfeld Media).

Poza omówieniem różnych koncepcji przedstawionych przez Wroblewskiego, chcemy omówić kilka przypadków z życia, które każdy z nas może przynieść. A może ktoś ma przykłady formularzy przed i po zmianach?

Doszliśmy też z Ewą Liszcz do wniosku, że od następnego spotkania przyda się trochę bardziej ustrukturalizować i zdyscylinować te nasze rozmowy. Chodzi o to, by mniej było wymian zdań między między dwoma osobami, podczas których reszta grzecznie słucha. :-) Odbieganiu od tematu pomagał też ogólny jego charakter – badania to temat rzeka.

Zdjęcia Ewy ponownie na flickrze, podobnie moje.

Miło mi też donieść, że uruchomiony zostanie kolejny polski UX Book Club – w Poznaniu. Na spotkaniu 6 maja omawiana będzie również książka „Użyteczność w praktyce”. Cieszymy się z powstania „konkurencji” i życzymy powodzenia!

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Marek Kasperski

    „nigdy, przenigdy nie wolno mylić wywiadów focusowych z testami funkcjonalności, coś takiego jak ?testy focusowe? nie istnieje!” – Ale Ania nic takiego nie napisała co by mogło świadczyć, że należy mylić. A jeśli wziąć pod uwagę podejście, które ja prezentuję – czyli NIE tworzenie stron WWW, a PRODUKTÓW internetowych, to grupa fokusowa potrafi być użyteczna w procesie UCD.

  2. Mariusz Dziechciaronek

    Witam,

    dziękujemy za info o stracie poznańskich spotkań UX, poniżej notka z pierwszego dziewiczego spotkania, gdzie na warsztat poszła książka Marka Kasperskiego i Anny Boguskiej: http://symetria.pl/blog/2009/05/07/ux-books-club-w-poznaniu

    Zapraszam do komentowania i pozdrawiam,

    M

Komentarze z innych blogów

  1. UX Book Club numer 3 - o formularzach : WebAudit Blog

    […] się moja hipoteza z relacji po drugim spotkaniu, że lepiej gdy książka jest szczegółowa, a samo spotkanie ma lepszą strukturę, bo […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.