Nowy komputronik.pl i wyszukiwarka która zawodzi
Na blogu E-Komers można przeczytać o wrażeniach z korzystania z nowego sklepu Komputronik.pl. Sklep zapowiada:
Dzięki naszemu, wieloletniemu doświadczeniu zaprojektowaliśmy zaawansowany system e-commerce, który sprawi, że zakupy staną się łatwiejsze, a nawigacja bardziej intuicyjna.
A w praktyce?
[…] Pieniądze zostały wydane, ludzie się napracowali i wszystko na marne. Stworzono sklep, którego przeciętny internauta musi się najpierw uczyć.
A ja zrobiłem najprostszy test.
1. Wpisałem w wyszukiwarkę frazę canon i co ? I otrzymałem 431 produktów na 22 stronach, których nijak się nie da dalej wyfiltrować głębiej.
I rzeczywiście – filtr obejmuje parametry takie jak cena czy dostępność, można sobie te 429 produktów (od wczoraj dwa ubyły) przesortować, ale… nic więcej.
Autor spróbował jeszcze raz:
2. No więc wpisałem w wyszukiwarkę frazę canon drukarki i wyświetlił mi się taki oto komunikat.
Komunikat o … braku jakichkolwiek produktów.
W czym zawinił projektant wyszukiwarki? Ano tradycyjnie. Nie uwzględnił możliwych scenariuszy użycia wyszukiwarki i po prostu wrzucił funkcje, które mu pasowały. Nie wyszło nawet tam, gdzie miał dobre intencje i intuicję. Informacja o dostępności w wybranych sklepach ma na pewno sens. Ale wybrać z listy mogę tylko jeden sklep. Jeśli jestem z dużego miasta, to interesuje mnie dostępność w kilku sklepach, np. w Warszawie Arkadia, Złote Tarasy i Solidarności.
Wróciwszy do kwestii zawężania wyszukiwania. Ona jest dostępna w Komputroniku, ale nie w podanym wyżej filtrze. Po prostu przy samym rozpoczęciu wyszukiwania można się zdecydować i wybrać kategorię z listy rozwijanej. Tyle, że ta kategoria jest bardzo zgrubna, np. „Fotografia cyfrowa”. W lustrzanki już nie wejdę. Nie? Popatrzmy:
Na tym przykładzie widać, że projektanci się zupełnie pogubili. Jeśli wybiorę wyszukiwanie „Canon” w kategorii „fotografia cyfrowa”, owszem, poniżej rozwija się lista produktów z fotografii. Jednak nie służy ona – co byłoby logiczne – do zawężania,a po prostu przerzuca do pełnej kategorii, np. „Lustrzanki”. Gdy z kolei trafię do „Lustrzanek”, to nie, nie mogę przeszukać ich w poszukiwaniu Canona czy jakiejś innej frazy. Zaraz! Mogę wybrać producenta. I znowu fail. Bo producent wybrany z kategorii przerzuca mnie do ogólnej strony z listą produktów ze wszystkich kategorii.
Zauważyliście link „Wyszukiwanie zaawansowane”? To odrębne kuriozum, które warto zobaczyć samemu.
Dosyć. Błędów widocznych przy interakcji z serwisem jest bardzo dużo. Mechanizm wyszukiwania w Komputroniku może posłużyć za przykład, jak takich rzeczy robić nie należy.
Podobne artykuły:
Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
- O tym jak mBank partnerom swoim handlować nie daje
- Gazeta.pl i szkolne błędy wyszukiwarki
- Czy kategorie w sklepach internetowych zanikną?
- Niebezpieczne skutki używania OR
- Dlaczego twoja wyszukiwarka ma być gorsza od Google?
Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.
Komentarze czytelników
Komentarze z innych blogów
- Podsumowanie roku 2009 : WebAudit Blog
[…] Beta prezydent.pl uwagi o serwisie i nawigacji […]
21 lipca 2009 12:08
Na moje oko lay jest ladniejszy, a bledy zamieniono na inne bledy ;)
21 lipca 2009 17:05
To może warta ten raport wkleić w papier firmowy i przesłać do komputronik.pl wraz z fakturą za usługę analizy ;)
21 lipca 2009 17:38
@Chiński Mandaryn:
Taaa, faktury nie zapłacą, a mi do zapłacenia PIT i VAT zostanie. ;-)
Zdecydowanie bardziej wolę klientów, którzy zgłaszają się sami. A parę osób z ich konkurencji na literę V. ten wpis dzisiaj rano dość intensywnie czytało. :-)
21 lipca 2009 22:10
@Chiński Mandaryn:
A sam wysyłasz fakturę za usługi których nikt nie zamawiał? :)
21 lipca 2009 23:30
Zawsze można wysłać proformę i zobaczyć jak zareagują ;-)
29 lipca 2009 18:58
A zobaczcie nowa strone komputronika z wlaczonym adblockiem – czy ja tak tylko mam? Pierwszy raz widze aby nie ladowal sie css – http://img20.imageshack.us/img20/4092/komputronik.jpg
29 lipca 2009 19:52
^ ale co sie dziwic jak tam sa divy
uzyte do celow innych niz reklamowe :)