Skocz do linków, Skocz do treści

Nic nowego: 3 stare zasady dotyczące ikon

1 lipca 2009 23:42. Autor: Robert Drózd. Komentarze (2) »

Ja pier?
Przecież:

a) Tego w ogóle nie widać!
b) Nawet jak widać, to nie wiadomo co to jest!

Oto najlepsze podsumowanie tematu rozpoznawalności ikon, jakie wysłał mi dziś jeden z klientów. Wypowiedź dotyczyła strony artykułu na jednym z jego serwisów, gdzie miała być funkcja „poleć znajomemu”. Funkcja była, w postaci ikonki, od paru lat, ale gdy przyszło mu ją znaleźć, nie poradził sobie.

Jared Spool na blogu UIE Brain Sparks przypomniał niedawno 3 stare zasady dotyczące ikon. Zasady stare, a powszechnie łamane:

  1. Tekst + obraz działają lepiej niż sam obraz lub sam tekst. Ale sam tekst działa lepiej niż sam obraz.
  2. Ludzie zapamiętują szybciej pozycje ikon na ekranie, niż same ikony. Jeśli zmienimy graficzny odpowiednik, ale pozostawimy miejsce, nie stanie się nic złego; jeśli nie zmienimy ikony, ale przeniesiemy w inne miejsce, sfrustrujemy tym ludzi.
  3. Szybkość z jaką przeciętny użytkownik zorientuje się co do funkcji ikony na podstawie jej obrazu jest wprost proporcjonalna do szybkości z jaką projektanci zgodzą się co do ikon dla danej funkcji. Inaczej mówiąc – ikony które są oczywiste dla projektantów, np. znak zapytania na pomoc, będą oczywiste dla użytkowników. W tym przypadku żadne wymyślanie i kreatywność nie pomaga, a szkodzi. Pewnych funkcji, takich jak „zaawansowane ustawienia prywatności” po prostu nie jesteśmy w stanie zaprezentować symbolicznie.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. nbw

    Ciekawą sprawą jest również gdzie stosować ikony. Z tego co pamiętam (a ostatnio szukałem potwierdzenia – niestety, nie znalazłem) m.in. w Apple Human Interface Guidelines jest zalecenie – wg mnie słuszne – by stosować ikonografię tylko dla najczęściej wykorzystywanych operacji. Obiekt oznaczony ikoną jest szybszy do zlokalizowania, a ponieważ zapamiętujemy przede wszystkim miejsce: dzięki takiemu dopisaniu ikon, użytkownik szybciej odnajduje się w menu.

  2. Robert Drózd

    Przy czym trzeba pamiętać o prawie Fittsa – ikona jest zwykle mała i jeśli mamy do niej jechać przez pół ekranu, trudniej będzie w nią trafić. Przykładem ikona „następny” na listach przedmiotów w Allegro – jest całkowicie zrozumiała, ale właśnie ze względu na to, że stronicowania używa się tak często, powinna być większa, np. z tekstem „następny”.

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.