Skocz do linków, Skocz do treści

Zaangażowanie użytkowników i narzędzia analityczne

29 stycznia 2008 14:36. Autor: Robert Drózd. 3 komentarze

Avinash Kaushik, autor jednego z moich ulubionych blogów, napisał ostatnio o roli narzędzi analitycznych w pomiarze zaangażowania użytkowników online. Problem jest dosyć głęboki i jednocześnie aktualny. Przecież o zaangażowaniu w serwisy społecznościowe mówi się powszechnie, a charakter społecznościowy ma mieć już wszystko, także sklepy czy witryny informacyjne. Co mają robić użytkownicy? Angażować się! I to właśnie przychodzi nam zmierzyć.

Niestety pomiar taki staje się bardzo trudny z samej definicji. Co tak naprawdę oznacza „zaangażowanie”? Kaushink uważa, że słowo to używane jest nie jako określenie jakiegoś wymiaru czy wartości, którą możemy mierzyć – ale … jako wymówka, aby nie poszukać lepszych metryk. Tak naprawdę przy każdym serwisie internetowym powinniśmy poszukać zachowań, które wpływają bezpośrednio na nasze cele i dopiero te zachowania mierzyć. Żadna ogólna metryka nas nie zadowoli.

Poza tym – zaangażowanie (jakby go nie definiować) to zjawisko mocno jakościowe. Dlatego trudno będzie zmierzyć rodzaj zaangażowania – pozytywny czy negatywny, destrukcyjny czy budujący.

Co dają nam narzędzia analityczne? Ano strumień kliknięć, który pozwala mierzyć długotrwałe i częste łażenie po serwisie – co od biedy da się utożsamić z zaangażowaniem. Szczególnie jeśli czytelnicy mają według naszych założeń robić nic innego tylko nas odwiedzać i czytać.

Spośród standardowo dostępnych metryk kilka może posłużyć do pomiaru stopnia tego zaangażowania. Kaushik wymienia następujące:

  • Liczba unikalnych wizyt (nie użytkowników)
  • Częstotliwość wizyt i powrotów
  • Świeżość wizyt (recency)
  • Głębokość wizyt
  • Czas na stronie

Większość z nich jest dostępna w Google Analytics w zakładce „Użytkownicy witryny”.

Menu panelu Google Analytics ? zakładka ?Użytkownicy witryny?

Ja jeszcze dodam Lojalność użytkownika – choć akurat nazwa użyta w polskim panelu G.A. jest myląca, co wyjaśnię w następnym artykule.

Podobne artykuły:

Być może zainteresują Cię następujące artykuły:

Zapisz się na kanał RSS bloga i dołącz do ponad 1500 czytelników RSS.

Zostań fanem WebAudit na Facebooku.

Komentarze czytelników

Śledź komentarze do tego artykułu: format RSS
  1. Mariusz Gąsiewski

    Zaangażowanie jest bardzo trudne do zmierzenia, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie ma się stworzonego odpowiedniego mechanizmu segmentacyjnego. Wówczas niejako wszyscy użytkownicy się zlewają w średnie, które często mogą bardzo zafałszowywać dane.Właściwa segmentacja jest więc moim zdaniem warunkiem koniecznym do opracowywaniu jakichkolwiek danych o zaangażowaniu użytkownika.

  2. blas

    loyalty z GA jest całkiem dobrym wskaźnikiem.
    ale oprócz danych jest jeszcze potrzebna ich analiza:)

Komentarze z innych blogów

  1. WebAudit Blog » Analiza lojalności na przykładzie z Analytics

    […] Loyalty) – ten raport Google Analytics pozwala ocenić parę obszarów zaangażowania (patrz wpis Zaangażowanie użytkowników i narzędzia analityczne), jest jednak dość trudny do […]

Zostaw komentarz

W komentarzu można (choć nie trzeba) używać podstawowych znaczników XHTML. Komentarze zawierające w podpisie słowa kluczowe mogą zostać potraktowane jako spam i usunięte.